Byggahus.se

Dispans ??

1. Lacariuz
    Medlem · Västernorrland · 113 inlägg

Lacariuz

Medlem
    Hej!

Vi ska snart söka bygglov men först måste vi få dispans så vi kan bygga närmare än 200 meter från stranden. ( Strandskydds lagen ) Nu undrar jag vad ni tror ? hur stor chans är det att vi får dispans ?

Det finns andra som ligger lite före oss i husbyggandet och har fått dispans så jag tycker att vi borde få det.

Mvh Andreas

2. T
    Medlem · 35 inlägg

Toy

Medlem

Re: Dispans ??

Beror på hur de 200 meterna "ser ut", kan Ni hävda att Ni inte avhåller allmänheten pga bygget ifrån stranden så är det nog ok men man vet aldrig.........

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 667 inlägg
  4. S
    Medlem · 1 618 inlägg

Re: Dispans ??

Vi fick bygga precis på starnden när vi styckade av en tomt från våran nuvarande.

Tre argument:

Det var redan gräsmatta där = Redan i anspråktagen, allemansrätten redan "utsläckt" i praktiken där man kunde tydligt se att det var en tomt och inte "skog".

En bäck längs sidan som gjorde att man inte kunde promenera in på tomten från det hållet, åtminstone inte utan att bli blöt om underkläderna....

Det hade tidigare stått ett förråd/ladugård på ca 35 kvm ungefär där....

Vilket argument som bet hårdast vet jag inte men vi fick i alla fall ett förhandsbesked och ok på upp till 160 kvm och upp till 2 plan tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.