Byggahus.se

Diskuterar med frun, vad ska vi göra?

12k läst  56 svar

1. Wendigo
    Medlem Nivå 7
    Har precis köpt ett nytt hus! En stor Gotlandsgård från 1850. Med ett stort värmesystem. Som vi inte förstår oss på.

Vårt nuvarande (lilla) stenhus värmer vi med braskamin och luftvärmepump. Det är bara tre rum, 80m2, så det fungerar fint. Det är ju lite mindre.

I huset står det en gammal kombipanna från Värmebaronen med tillverkningsår 1988. Till pannan finns det tre stora tankar på 500 liter som ser ganska nya ut. En massa radiatorer i huset. Ett par eldstäder i okänt skick. Tilläggsisolerat på vinden med ekofiber men resten av huset är ju inte så energieffektivt kanske.

Det finns ingen vi kan prata med om hur det har sköts tidigare men jag antar att det är eldad med ved eftersom oljetanken är borttagen.

Nu är frågan om vi ska ha kvar pannan eller köpa ny? Frugan förespråkar pellets med ny panna och stort förråd (det finns ett helt rum i källaren som har varit ved i tidigare så plats finns det). Eller kanske flis. Hon gillar att elda saker.

Jag är lite tveksam och funderar på luft/vatten värmepump. Som står och brummar för sig själv. det har ju funkat bra med luftvärmepumpen.

Som sagt på Gotland så bergvärme är uteslutet.

Vad tror ni hade varit smart att göra? Vi vill helst att det sköter sig själv under dagarna så långt som möjligt. Budgeten är väl kanske runt 60-80k för att fixa värmesystemet tillfredsställande.

2. Wendigo
    Medlem Nivå 7
    Kan passa på att säga att det även finns en flygelbyggnad som nu värms med direktvärmande som hade varit bra att få in i systemet på sikt. Kan man koppla in fler hus på samma panna kanske? Någon slags kulvert?

3. H
    Medlem · Nivå 19
    Ska ni köpa ett nytt värmesystem ska ni inte snåla för det kan man sparar mycket pengar på att köpa ett bra system.

Varför går bergvärmen bort?

Har ni mark så ni kan gräva ner jordvärme?

Pellets har blivit ganska dyrt så jag skulle inte rekommendera det och flis är inte alltid så lätt att få tag i, kolla upp det först.

Förespråkar i första hand en värmepump, vilken beror på vilka förutsättningar ni har.

4. H
    Medlem · Nivå 19
    Koppla in flera hus är inga problem men det gäller att dimensionera med det i början för att slippa onödiga kostnader.

En budget på 60-80 tusen låter lågt.

Hur stor är den sammanlagda ytan som ska värmas?

5. H
    Medlem · Nivå 19
    Hittade själv svaret på en av mina frågor:

"Berggrunden på Gotland och Öland består huvudsakligen av kalksten och andra bergarter, som har en liknande värmeledningsförmåga. Värmeledningsförmågan i berggrunden på Öland och Gotland är därför sämre än i övriga Sverige. Detta innebär att man måste borra djupare borrhål om man ska installera bergvärme."

6. Wendigo
    Medlem Nivå 7
    Huset är på 150m2, flygeln är tre rum och kök så kanske 200 m2 totalt. Fast flygeln behöver ju inte värmas alltid, den ska fungera som gästhus.

I energideklarationen så står det:

Energi för uppvärmning och varmvatten1 (Σ1) kWh 38400
    Varav energi till varmvattenberedning kWh 2190

På Gotland är det ju kalksten och då passar tydligen inte bergvärme bra enligt energirådgivningen på kommunen.

Vi har 9000m2 tomt men jag vet inte riktigt hur det blir om man gräver upp till jordvärme?

7. Wendigo
    Medlem Nivå 7
    Det går nog att snåla in på lite annan renovering om det kniper. Men 100.000:- för hela systemet är nog max...

8. Zixten
    Medlem · Nivå 8
    Ta reda på funktionen på den anläggning ni har, om allt är i ok skick så köp ved till en vinter och elda, då får ni reda på hur det funkar och om det funkar...
    Ev. kan ni köpa en luft luft värmepump för att stötta upp lite...

Alternativt köper ni en pelletsbrännare som ni sätter i den befintliga pannan borde gå att få till det skapligt enkelt och billigt som en provisorisk lösning tills ni vet hur ni vill ha det / har en större budget...

• Laddar…
  9. D09
    Medlem · Nivå 25
    Du måste vara lycklig ;)

Edit

Mitt tips är att bo in er innan ni investerar. Testa pannan och agera tidigast året efter.
    Ni hinner ju samla info på alternativ under den tiden. :)

• Laddar…
  10. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Gotland lämpar sig utmärkt för jordvärme, och du har mer än tillräckligt med mark för ändamålet.

Vårt kalkstensshus här på Sudret är på 300 m2 och troligen i sämre skick och beläget i betydligt mer utsatt läge än ditt ser ut att vara.

Gör så här:

1. Uppskatta hur mycket effekt som behövs för att värma huset. Detta kan vara lite besvärligt när man är nyinflyttad men pannans effekt ger en bra ledtråd. En annan är att gå på tumregler, typ 50 W/m2.

Vi bodde i vårt hus ett par vintrar innan vi skaffade värmepumpen så jag var ganska säker på att 20-25 kW var tillräckligt under de värsta vinterstormarna. Därför valde jag en värmepump på 17 kW. Resten täcks med braskamin under 5-6 dagar per år. Elpatronen använder jag aldrig och under normala vinterdagar drar huset ca 7 kW. Det senare går bra att uppskatta från el/olje/ved förbrukningen.

2. Räkna ut hur lång markslinga som behövs. Vi lade ner 1300 meter, vilket är väl tilltaget i vår vattensjuka äng. Markåtgången är ca 1000-1500 m2.

3. Kolla att elementen är dimensionerade för ett ett lågtemperatursystem. Eventuellt kan det behövas kompletteringar.

Alla dessa saker kan en installatör hjälpa till med.

Budgeten lär dock inte räcka för det jag föreslår. Troligen kommer det att kosta ca dubbelt så mycket.

Alternativet är givetvis att elda med flis eller pellets om man inte har något emot den skötsel och tillsyn som krävs.

11. Wendigo
    Medlem Nivå 7
    Kanske en dum fråga men kan man sätta på en pelletsbrännare på den gamla Värmebaronenpannan?

I så fall skulle man kanske kunna köpa och montera förråd och skruv och sånt men behålla den gamla pannan. Eller är det dumsnålt?

Måste säga att fortsätta elda med ved är det minst attraktiva alternativet. Vi jobbar bägge dygnspass och det hade varit fint att automatisera det lite så att inte någon måste vara hemma och elda.

Jordvärme verkar spännande! 200k är dock lite i värsta laget. Och det känns trist att behöva gräva upp tomten, massa fina fruktträd där. ;)

12. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Det går att plöja ner slangen och rädda trädgården, men kostnaden är nog svårare att göra något åt.

13. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Heja heja! Du (liksom din kloka fru) föreslår här själv det smidigaste och mest självklara alternativet enligt mig. Lägsta möjliga investeringskostnad, hyfsad driftskostnad. Om rätt utförd installation av bra brännare så får ni ett mycket smidigt system. Det kommer dessutom att funka rakt av med nuvarande radiatorer, vilket troligen inte värmepump gör.

Behåll tankarna: Närhelst andan faller på kan frugan koppla ifrån brännaren och elda med ved och så är julen räddad!

Sommartid (låglast) kan brännaren jobba mot acktankarna: längre driftscykler = bättre verkningsgrad. Ni har också möjlighet att koppla solvärme t tankarna.

Nej men kloksnålt och resurssnålt. (Nästan) alla marknadskrafter kommer dock att vilja övertyga er om att ni borde ha värmepump. Vvsfirmor, elbolag, mäklare och bank.
    Jag å min sida tycker inte att Vattenfall behöver mina pengar. Vi verkar inte ha samma prioriteringar och idé om framtiden dom o jag.

Förstår synpunkten även om vedeldning i ett riktigt bra modernt system inte är mycket mer betungande än en tam kanin och betydligt bättre för hushållskassan. För att få ert halvbra vedsystem till ett helbra skulle ni endast behöva byta till en riktigt bra panna: 30 till 80 tusen spänn circus...

Ni kan som sagt både äta kakan och ha den kvar: Go pellets!

14. F
    Byggveteran Nivå 15
    Med så stor tomt och antagligen stort värmebehov är jordvärme antagligen den bästa lösningen om nu bergvärme går bort. Lägger du slangen själv kan du nog komma undan runt 100k förutsatt att ditt vattenburna system kommer avge tillräckligt med effekt med lägre temperatur i systemet.

15. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Luftvärmepumpar är så billiga att jag personligen hade nog kört på det + stödeldat på vintern för att drastiskt sänka elkostnaderna.

Dvs kanske två luftvärmepumpar + kassett/kamin där det ger bäst effekt. Kostar så sjukt mycket mindre än t.ex. bergvärme, som i jämförelse då tar väldigt lång tid att tjäna igen, och vem vet vad som händer på luftvärmepumpfronten under den perioden?