Byggahus.se

Diskmaskinskoppling from hell, vad göra?

1. M
    Medlem · 461 inlägg
    Nyinflyttad i ett gammalt hus med kök ifrån 2010. Nice tänkte vi tills vi insåg att det inte var hantverkare som renoverat köket utan tidigare ägarnas pappor som hobbyfixat hela skiten.

Köket är ganska trångt och uppbyggt som ett U med diskhon i botten och diskmaskinen längst bort typ. Besiktningsmannen tyckte vi skulle byta till en blandare med diskmaskinsavstängning.

Då till första problemet.. tillvattnet till diskmaskinen kommer tydligen i dagsläget direkt från ett rör i väggen som kommer från toaletten som ligger vägg i vägg och inte ifrån någon koppling under diskbänken.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170725_210725.jpg

20170725_205748.jpg

Efter att vi byter blandare så kommer tillvattnet behövas kopplas till blandaren men den vita slangen på bilden når inte till blandar kopplingen, hur ska man skarva den lättast? Det ser inte ut som man kan byta den till en längre på maskinen, inga synliga kopplingar i alla fall. Slangen försvinner bara in i plåten.

Nästa problem är snarlikt. Avloppsledningen når inte heller den fram till avloppet under diskhon och är i dagsläget skarvad med en gammal trädgårdsslang halvvägs mellan diskmaskinen och avloppet (typ under spisen). Detta känns extremt korkat då eventuellt läckage vid skarven skulle vara svårt att upptäcka i tid innan det börjar mögla/ruttna ordentligt i det "fina" ikeaköket.

20170725_211512.jpg

20170725_205757.jpg

Jag har markerat skarven som har en slangklämma på sig.

Även avloppsledningen försvinner bara in i plåten. Jag hade velat byta den till en längre med så den når.

2. T
    Medlem · Blekinge · 7 629 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Varför är du ledsen? Du vill möblera om i ditt kök och det kräver nya vattendragningar till förbrukarna. När ni har bestämt hur köket ska vara i framtiden kan ni göra en VVS-plan. Troligen behöver ni slänga en del av befintligt och bygga upp nytt.

3. M
    Medlem · 461 inlägg
    Oj, trodde det var uppenbart varför jag var ledsen :thinking:.

Ledsen 1, vattnet in kommer ifrån en koppling bakom toaletten. Trodde inte det var så vanligt men det kanske det är?

Ledsen 2, avloppet skarvat under spisen till en trädgårdsslang. Skarven ligger på ett ställe det inte hade varit så bra om det rann ut vatten på.

4. J
    Medlem · stockholm · 4 995 inlägg

JohanLun

Medlem
    jag tror de slangar tvätt och disk har som avlopp går att skarva med precis lika slangar med ett hyfsat säkert resultat. Har så i tvättstugan, dock skulle ett läckage där inte spela någon roll... Map tilloppet så bor det ju bara vara att stänga tillloppet från badrummet, flytta slangen till blandaren. Är diskmaskinen "masakrerad" så kostar ju en ny med fräscha slangar inte en förmögenhet, plus att har den några år på nacken så kommer den nog ändå snart haverera.

Skaffa ett droppskydd under maskinen och ett vattenlarm under bänken och stäng av vid blandaren när maskinen inte används så borde det ju vara hyfsat safe.

5. Biggie
    Renoverare · Sverige · 770 inlägg

Biggie

Renoverare
    Du behöver nödvändigtvis inte byta blandare, jag monterade precis en blandare utan diskmaskinsavstängning och valde använda en separat ventil, ser ut såhär och finns i många olika designer...

IMG_1304.JPG

• Laddar…
  6. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 275 inlägg

Peter2400

Medlem
    Vi har, som de flesta, en kökskran med diskmaskinsavstängning.
    Har aldrig använt den kranen, känner nog ingen som har gjort det heller.
    Om det är vattenskador du vill undvika så vore installation av vattenfelsbrytare mer motiverat.

• Laddar…
  7. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    För egen del användare jag den kranen varje gång.
    Finns det inga andra fel, kan du skratta dig lycklig. Att vattnet tas från dasset kan näpperligen klassas som ett fel.
    Kan det vara så att du bott i hyreshus innan och därför blivit rejält bortskämd?

8. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 018 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det finns elektriska avstängningsventiler som manövreras via en liten (trådlös tror jag) knapp. Då behöver du bara montera denna direkt på inkommande vatten till till DM, ingen extra rör/slangdragning krävs. Mycket smidigt.

Vad gäller avloppet så säkerställ att det är en slang som tål värmen, om du vill så kan du dra den inne i bänkskåpen istället så upptäcker du eventuellt läckage snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.