Hej!

Vi har köpt en snygg rosa diskmaskin av extern modell (begagnat) då vi nu precis har flyttat till en ny lägenhet och vi inte riktigt är glada över tanken att handdiska och att gå tillbaka till bänkmaskin är utom fråga. ;) (den ska stå ca 1.5-2 meter från diskhon ungefär, eg vill jag ha den längre bort men sambon sa nej det är inte bra för trycket med ca 6-8 meter)

Den är fullstorlek, yay. :)

Någon gång nästa år om jag uppfattat det rätt så ska lgh få stambyte så jag tänkte att det kanske inte vore värt att lägga ner mkt pengar på dyr rörmokare etc.. Jag är inte 100% på att om jag får behålla det fina 50-talsköket, vi har frågat och hon sa "ja" men man vet ju aldrig. Så bättre inte lägga ner för mkt pengar nu.

Så jag funderade på att koppla vattnet till kranen. Jo, man har läst många ggr att man inte ska göra det.. Gjorde det med bänkdiskmaskinen tillbaka i tiden o aldrig haft problem... Alltid stänga av kranen pronto efteråt..

Men avloppet kanske vi kan koppla själv?

De här tre bitarna på toppen, kan man skära upp 1 av dem och sätta fast avloppet med skruvbar slangklämma? Och kan man återställa det efteråt genom att kanske sätta på någon sorts plugg? Frågar innan vi gör åverkan! :)

2608v8h.jpg

Vi väljer att göra krankoppling så länge för det krävs ganska mkt jobb för att få det här fixat.
På rören under diskbänken finns det bara 2 rör, varmvatten. kallvatten. Ovanpå är det ful lösning, två hål i diskbänken för var rör, sedan miniballofix( heter det så?) och sedan slutligen delen för vattenblandaren.

Så om man vill montera dit extrarör för DM blir det kanske svårt pga att vattenavstängningen är ovan diskbänken....

Så tänkte jag att kanske kan vi vänta med till-vattnet tills stambytet för då stängs ju vattnet!
Så här förstår ni nog varför jag resonerar med att ha krankoppling tills dess.... ;)

Har läst att lin och rörkitt är det bästa att ha om man vill ha täta kopplingar och att gängtejp är värdelöst? Tillvattnet är i 2 delar som vi köpte den och jag tänkte att kanske det är bättre att vi fixar till kopplingen mellan de 2 rören så det blir supertätt? Avloppet är också 2 ihopkopplade rör med slangklämmor.

Elen får vi stoppa i eluttaget bredvid diskbänken, ganska nära där DM skall stå. Kökets enda eluttag...... välkommen till 50-talet, så vi var tacksamma över placeringen av just det uttaget! ;D

TACKSAM för svar. :)

Gängtejp är förvisso billigt, men värdelöst är det verkligen inte, det funkar utmärkt, men lin och kitt är något bättre eftersom man kan efterjustera.

Ja, ni kan koppla avloppet på en av de där stosarna, den uppåt såg rätt ut kändes det som. Tänk på att slangen ska gå i en båge så högt upp som möjligt under diskbänken för att undvika att det blir häverteffekt. (kolla diskmaskinmanualen, finns säkert nån på nätet om ni inte har kvar).

"Inte bra med trycket" vid 6-8 meter, vad menas med det? Det är flera kilometer säkert minst till både vattentorn och reningsverk, spelar ingen roll om ni sätter diskmaskinen lite längre bort ;)

Jag har bestämt för mig att det finns färdiga kopplingar för att ansluta diskmaskin som ni kanske skulle kunna sätta direkt efter ballofixen. Ta en bild med telefonen och ta med till närmsta bad&vvs butik så får ni nog hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.