Byggahus.se

Diskmaskinsavlopp före eller efter vattenlås?

1. J
    Medlem Nivå 4
    Jag har idag avloppsslangen till diskmaskin kopplad före vattenlåset till diskhon i köket. Alltså : Diskho > rör med anslutning till diskmaskin > vattenlås > avlopp. Det fungerar bra förutom att det låter hiskeligt mycket när maskinen släpper ut vattnet. Jag funderar på om man kan sätta den efter låset istället så att den spolar ut det direkt i avloppet istället. Det tror jag funkar precis lika bra och man borde sluppa ljudet. Men då är ju frågan: finns det risk att det börjar komma upp avloppslukt genom diskmaskinens slang och ut om man t.ex. har maskinen öppen för att disken ska torka bättre?

2. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Det finns inte risk att du drar med dig vattnet i vattenlåset? Det hade ju varit riktigt tråkigt i så fall.

3. J
    Medlem Nivå 4
    Ja, det är ju en annan risk som jag inte tänkt på.
    Problemet jag har är att ljudnivån på "porlet" som blir när maskin tömmer är ganska högt. Och min grabb har sitt sovrum precis bredvid köket. Och ibland ( ganska ofta ) hade det varit rätt gott att kunna starta maskinen på kvällen när man går och lägger sig så att man får med sig det sista för dagen så att säga... men det går inte då det ljudet väcker honom. Kan ju iofs bero på maskinen som är rätt gammal. Jag ska byta ut den i nästa vecka så får vi se om det blir bättre.

4. C
    Medlem Nivå 5
    Hej

När man kopplar efter vattenlåset finns det risk för att det kan trycks in avloppsluft i diskmaskinen vilket inte känns så där attraktivt ur ett hygien perspektiv.

//Calle

5. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Vi hade vår diskmaskin kopplad under vattenlåset i ca 5år, tills vi skaffade avfallskvarn, det fungerade problemfritt och ljudlöst.

Avloppet på diskmaskinen måste ju ha någon typ av backventil, annars skulle diskmaskinen fyllas om man får stopp i vatttenlåset.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    "Backventilen" är att du ska hänga upp slangen för att förhindra vatten att rinna tillbaka, dvs slingan ska vara så högt upp som möjligt i diskbänkskåpet. Skulle vattnet hamna högre blir effekten att det rinner ut via diskmaskinen eller så svämmar diskhon över. Däremot om du felaktigt inte gör det så finns risken för vad du beskriver.

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    En enkel lösning på denna "vattenlås-lösningen" är att ta ett 22mm kopparsvep och montera direkt upp i bänkskivan med slangen i svepet och en lämplig kort skruv.

Billigt och enkelt = Bra!