Jag erkänner att jag är en fullständig novis när det gäller allt som har med elektricitet att göra. Är dessutom livrädd för allt som rör ämnet. Behöver hjälp och tips med följande:

Kom hem ifrån jobbet nyss och inser att strömmen har gått. Går ned i källaren, ser att jordfelsbrytaren slagit ifrån och sätter på den igen. Den slår omgående ifrån än en gång. När jag slår till den igen, väljer den att stå kvar i på-läget och jag går upp till övervåningen där jag inser att diskmaskinen står och liksom brummar och fräser. Displayen är helt svart. Jag öppnar den och trycker på Off-knappen, men inget händer. Den fortsätter brumma och liksom fräsa som att det är slut på vatten (fast vattnet är på och inget läckage syns). Jag går ned och plockar ur proppen till diskmaskinen.

Nu till min fråga. Måste jag ringa en elektriker, eller hur tusan felsöker jag en sådan här sak? Eller ska man anta att diskmaskinen bara gjort sitt...? Jag inser att frågan är svår att besvara bara sådär, men vad skulle du gjort?

Diskmaskinen är väl ansluten med stickpropp? Börja med att dra ur kontakten till den. Då är den bortkopplad och kan inte orsaka att JFB löser ut igen.
För närmare undersökning av diskmaskinen kan du kontakta en servicefirma för hushållsmaskiner.

Stämmer bra det Den kan man ju dra ur ja :o

Ja jag får väl ringa en servicefirma kanske. Frågan är om det är värt det när maskinen är från 2006...

Nej, vill jag påstå. Kör den till tippen och investera i en ny.

Fotografen skrev:
Nej, vill jag påstå. Kör den till tippen och investera i en ny.
Ja, jag inser det. Bara man nu kan vara helt säker på att det är maskinen som strular, men det verkar ju så med tanke på att displayen var svart och skiten inte gick att stänga av.

Kolla med ditt försäkringsbolag också.
Hushållsmaskiner brukar ingå i villaförsäkringen.

Men det kan nog hända att åldersavdrag + självrisk gör att ersättningsbeloppet blir mindre än vad det kostar att få en reparatör att titta på maskinen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.