Hej har en fråga till er där ute.
MJ har varit här hos mig och dragit el från lamparmatur till ett 3 eluttag.
Men fundera på dra den elen under diskbänken för att få ett eluttag till diskmaskin.
Va tror ni om det? Självklart ska jag inte alla apparater vara på samtidigt när diskmaskinen kör det förstår jag, men tänkte bara på det om det är risk eller inte. Själv har jag flyttat eluttag på spisen och det funkar hur bra som helst

• Elanslutningar i apparat, färgkodade kablar och anslutningsblock, teknisk, interiör vy, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där var inget bra, om det går därifrån till uttag. Då måste armaturen vara tänd för att det ska fungera i uttagen. Sen att ta ut till vägguttag på det sättet, är direkt en pil och information av felaktigt hempul i den högre skolan. Se till att få en elektriker att göra på rätt sätt.

• Gilla
lindevall.094 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att vara en underskåps armatur med separat knapp.

• Gilla
lindevall.094
  • Laddar…
O
lindevall.094 lindevall.094 skrev:
Men fundera på dra den elen under diskbänken för att få ett eluttag till diskmaskin.
När du skriver "Diskmaskinen behöver en egen säkring/propp för att kunna ”få ut” full effekt på maskinen?" vill jag passa på att förtydliga att det inte fungerar så.

Elektricitet fungerar så att en apparat alltid drar den effekt den behöver. Om den behöver mer effekt än vad säkringen medger så löser säkringen ut och strömmen bryts. Säkringens storlek är vald för att skydda ledningarna i den fasta installationen och är bestämmer inte hur stark ström som skickas ut. Din diskmaskin får alltså lika mycket ström, och genererar lika stor effekt, oavsett om du har 10A eller 25000A.

Så din diskmaskin kommer fungera som den skall eller så överbelastar den ledning och då bryts strömmen. Så du behöver inte fundera över om maskinen kör på full effekt eller inte, och behöver den mer effekt märker du det direkt när den börjar torka (det är då den drar som mest ström).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
När du skriver "Diskmaskinen behöver en egen säkring/propp för att kunna ”få ut” full effekt på maskinen?" vill jag passa på att förtydliga att det inte fungerar så.

Elektricitet fungerar så att en apparat alltid drar den effekt den behöver. Om den behöver mer effekt än vad säkringen medger så löser säkringen ut och strömmen bryts. Säkringens storlek är vald för att skydda ledningarna i den fasta installationen och är bestämmer inte hur stark ström som skickas ut. Din diskmaskin får alltså lika mycket ström, och genererar lika stor effekt, oavsett om du har 10A eller 25000A.

Så din diskmaskin kommer fungera som den skall eller så överbelastar den ledning och då bryts strömmen. Så du behöver inte fundera över om maskinen kör på full effekt eller inte, och behöver den mer effekt märker du det direkt när den börjar torka (det är då den drar som mest ström).
Hej ja precis jag tänker mest på det eftersom MJ hade dragit el därifrån så tänkte jag bara byta ut den till 1 eluttag och använda den till diskmaskin. Eftersom jag frågade han hur mycket den dra om jag hade bänk diskmaskin istället, och det var samma eftersom jag har haft bänk förut och anslöt eluttag från armaturen så gick det bra. Men tack i förhand (Y)

B
Det är inte fel att ha diskmaskin på egen säkring då en kaffekokare i ditt nya eluttag ihop med diskmaskin kommer dra säkringen.

Tycker också det verkar märkligt att dra el till vägguttag från en diskbänksarmatur så. Finns det ingen kopplingsdosa i väggen?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Det är inte fel att ha diskmaskin på egen säkring då en kaffekokare i ditt nya eluttag ihop med diskmaskin kommer dra säkringen.

Tycker också det verkar märkligt att dra el till vägguttag från en diskbänksarmatur så. Finns det ingen kopplingsdosa i väggen?
Han drog så och menar att ha bara en sak på och inte något annat på samtidigt när diskmaskin är igen för då går säkringen

Vem är MJ ("han") som kopplar el hej hopp?

RoTe
D Dilato skrev:
Haha du hann före mig

RoTe RoTe skrev:
Haha du hann före mig
MJ heter elföretaget som installerade elen hos mig :)

D Dilato skrev:
MJ heter elföretaget som installerade elen hos mig

MJ heter elföretaget som installerade elen hos mig
Det ser ju knappast ut som om en yrkesman kopplat det där, det ser för dj*ligt slarvigt ut.
Är det "MJ Fjärrvärme & VVS" som kopplat?

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
kablarna som du visar på bilden är det en armatur så borde dom ju komma från en dosa? från den kan du dra så du gör ett uttag till diskmaskinen. kör bara inte för mycket samtidigt.
lägenhet eller hus? har du lediga platset i centralen kan du ju dra en ny ledning.
nu är detta inget du får göra själv men ja :D

• Gilla
lindevall.094
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det ser ju knappast ut som om en yrkesman kopplat det där, det ser för dj*ligt slarvigt ut.
Är det "MJ Fjärrvärme & VVS" som kopplat?
Precis. Men han menar då att ha bara diskmaskinen på och inget annat för då går säkringen. Jag bor i lägenhet.

B
Precis. Men han menar då att ha bara diskmaskinen på och inget annat för då går säkringen. Jag bor i lägenhet.
Jobbet gjort fredag eftermiddag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.