Byggahus.se

Diskmaskin, stänga av vatten i lägenhet (brf)

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hjälp! Jag har ett problem.

Min gamla diskmaskin har gått sönder, och jag behöver köpa en ny. Efter att läst på så mycket jag kunnat kan jag konstatera att inga leverantörer av diskmaskiner verkar vilja installera hos mig, då jag inte har någon ballofix under diskbänken. Jag har diskmaskinsavstängning på köksblandaren, men alla verkar kräva BÅDE diskmaskinsavstängning OCH ballofix.

Köksblandaren byttes för några år sen av en klåpare som orsakade vattenskada (han glömde en packning). Han måste ju rimligtvis ha kunnat stänga av vattnet i lgh för att göra det. Han var ute i badrummet och snurrade på några rattar, så jag gissar att det var där han gjorde det. Dock sa han när han pillade där att det troligen kommer börja droppa från ratten, och att om jag har tur slutar det av sig själv, annars kommer det kosta 50.000 kr att åtgärda. Givetvis aktar jag mig därför noggrant från att röra de där rattarna.

Så här ser det ut under diskbänken:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    B32EDB50-4D76-405B-9DA1-3A7F690CFB62.jpeg

Det här är rattarna i badrummet, bredvid toaletten, nedanför handdukstorken (som btw inte fungerat sen han var där och snurrade):

9978648F-12CD-4341-94F6-3EC6CE270A60.jpeg
    A39F4AAE-5EDB-41CA-A48E-EE4650FF4F64.jpeg

Hur ska jag gör för att få någon att installera maskinen åt mig? Går det att stänga av vattnet med dd där blå rattarna? Vilken ratt gör vad? Kan jag få igång handdukstorken igen? Ligger det något i det han sa om risken för haveri och 50k för att åtgärda? Räcker det egentligen med diskmaskinsavstängningen på köksblandaren?

Hoppas ni kan ge mig lite vägledning, är helt lost när det gäller sånt här, och drunknar i disk nu

Mvh Petra

2. T
    Medlem · Nivå 9
    Räcker med att kranen för vatten till diskmaskinen är av för att kunna koppla in diskmaskinen.
    Jag har då aldrig stängt av nån huvudkrav för inkoppling av diskmaskin

3. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Om den avstängningen bara fungerar räcker det. Sen gissar jag att en av det tre blå kranarna stänger av det du önskar men det är svårt att säga utifrån dina bilder. Det verkar som om den översta av de tre är stängd och de två undre öppna. Det skulle kunna ha med din ej fungerande haddukstork att göra men nu gissar jag mest.

Välkommen till forumet för övrigt!