Byggahus.se

Diskmaskin läcker vatten

1. D
    Medlem · Västernorrlands · 3 inlägg

duetter

Medlem
    Hej,
    Jag har en Elektro Helios DI 8009 fr v15 2003.
    Den har börjat läcka vatten under vänster täcksida (sett framifrån), så det rinner på dess insida och ut under i tråget och "baljan" jag lagt på golvet. Inga stora mängder, men dock så det kommer i framkant på baljan och måste torkas upp.
    Under vänster täcksida sitter en labyrint i plast där vattnet cirkulerar runt. Vid vissa tillfällen i programmet, så läcker det ut vatten ur ett avlångt avluftningshål, ligger ca 30cm upp fr golvet.

Någon som vet vad som kan vara felet?

I övrigt fungerar maskinen som den ska.

2. M
    Medlem · Västra götalands län · 4 inlägg

magnus_27

Medlem
    Yes. Det kan vara mycket skräp i slangen som går mellan "labyrinten" och bottensumpen. Om du tittar snett bakifrån så går det en svart slang som sitter med slangklämmor i båda ändar. Ta bort slangen och spola rent den med hett vatten så tror jag att felet är åtgärdat. (Om vattnet inte rinner in tillräckligt snabbt i bottensumpen så rinner det över i labyrinten.) /Magnus, vitvarureparatör

3. N
    Medlem · Västra Götalands Län · 529 inlägg

Niclas Jonsson

Medlem
    Det kan också vara ett hål på den slangen. Diskmedlen fräter till slut hål på dessa. Lossa slangen och läs på artikelnummret som finns på den. Sedan gör du

1) Hemmafixarlagning, laga med cykellagningslapp och sedan lämplig tejp, vulktejp eller eltejp. Håller minst ett år (testat!)

2) Beställer ny reservdel hos elektrolux service. Nummret finner du på nätet, och de kan skicka hem slangen till dig. Byt. (också testat.....)

4. D

duetter

Medlem
    Tack grabbar för tipsen. Ska kolla på detta.

5. D

duetter

Medlem
    Hej igen,
    Nu har jag äntligen plockat fram maskinen och rengjort lite slangar. Trångt så det räcker till. Har kört en gång utan läkage. Nu återstår att se hur länge det räcker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.