Byggahus.se

Diskmaskin läcker från luckan

1. R
    Medlem · Västernorrland · 54 inlägg

Rödgul

Medlem
    Hej.

Har en diskmaskin från Ikea som beter sig knepigt.
    Fick först en felkod i50 som åtgärdades genom att en plastbit sätt fast i pumpen. Efter att plastbiten tagits bort kunde ett program startas igen.

MEN!

Nu läcker/rinner det helt från nedre kanten av luckan. Det händer inte direkt utan om jag kör snabbprogrammet så tömmer den först maskinen på vatten. Sen fyller den upp maskinen med vatten (fortfarande inget läckage). Den gör något i programmet i ca 5 min utan tömning (fortfarandd inget läckage). Nu blir det tyst några sekunder sen händer något i maskin, gissar på att nytt stadie i snabbprogrammet startar och nu rinner det ut vatten, väldigt mycket ska sägas.

Någon med idéer vad som kan vara fel?

Elektronik fel?
    Känns knepigt om dörren/tätningslist ska ha gått sönder i samma veva som pumpen slutade fungera pga plastbiten.

En fundering, om man har vatten i maskinen och tippar den framåt ska den vara helt tät då? Eller ska/kan det rinna ut vatten då?

Tacksam för hjälp.

2. electroluxaren
    Medlem · - · 10 641 inlägg
    pumpen är inte rätt återmonterad

3. electroluxaren
    nästan oavsett vilket håll man tippar en disk på så rinner det ut vatten.

4. R

Rödgul

Medlem
    Tack för svar.
    Vad är det som gör att du tror pumpen inte är rätt monterad? Hur kan det orsaka vattenläckaget i framkant av maskinen under luckan?

Under själva maskinen och runt pumpen är det torrt.

Redigerat 19 aug 2017 14:04
    • Laddar…
  5. Microkatten
    Medlem · Skåne · 1 283 inlägg

Microkatten

Medlem
    Det tyder på att vatten sprutas/rinner mot fel ställe på fronten. Det kan säkert ha flera orsaker. När vi hade motsvarande symptom nyligen så var det en av spolarmarna som hade släppt något i fogen och därmed sprutade vatten åt fel håll.

6. electroluxaren
    jo spruckna spolarmar är vardagsmat fast det brukar inte bli så flödigt

7. R

Rödgul

Medlem
    Jag ser inga fel med blotta ögat på spolarmarna eller tätningslisterna. Skulle det kunna vara luckan som blivit skev?

Frågar om avloppspumpen igen. Hur skulle en felaktig återmontering kunna orsaka läckage vid dörren?

Det verkligen rinner ut vatten.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är du säker på att det kommer från dörren , kan se så ut , ta bart plåten som sitter i framkant
    , då syns lite mer grejer och hela underkant på luckan syns

9. H
    Moderator · Stockholm · 44 278 inlägg

hempularen

Moderator
    Hur säker är du på att det verkligen är från luckan det läcker?

På beskrivningen låter det som att det läcker när den börjar pumpa ut diskvattnet. Den första tömningen, innan diskandet startar är väl mest en formalitet, det finns nästan inget vatten att pumpa ut då.

Och med tanke på att det var efter en åtgärd i avloppspumpen som problemet började så låter det som en trolig förklaring. Vatten från pumpen kanske sprutar ut i en riktning mot underkant av luckan.

10. electroluxaren
    Du är väl så säker att du inte har tittat på om pumpen sitter rätt eller läcker?
    varför inte ta bort sockel och ytterlucka så kan du få många svar under testkörning.

11. R

Rödgul

Medlem
    Jodå sockeln är dementerad medans jag kör så jag ser att under/i maskinen är det snustort och på utsidan av pumpen är det torrt.

Så är rätt säker att vattnet rinner ut nedtill på luckan.

12. electroluxaren
    Ta då bort luckan så ser du varför

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.