Byggahus.se

Diskmaskin, bäst före?

936 läst  20 svar

1. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Det finns nog inget absolut rätt eller fel här. En extra omgång rengör väl lite extra och spolar bort eventuell (harmlös) kvarvarande citronsyra.

2. T
    Medlem Nivå 6
    med tanke på att citronsyran verkar ha positiv effekt på den kladdiga disken så borde det väl vara bättre att nyttja den? Såg dock något om att citronsyran och diskmedlet motverkade varandra.. efter färdig maskin på högsta värme såg det inte så mycket annorlunda ut mot tidigare. När jag kört de köpta varianterna för rengörning har det varit spegelblankt. Kör dock en maskin med disk nu, får se om det blir någon skillnad!

3. T
    Medlem Nivå 6
    Tyckte första maskinen kändes något renare men sista maskinen ikväll har en ännu värre hinna över allt. Skulle saltet kunna ha sådan effekt? Jag lyfte bara på locket och hällde i till det blev fullt. Kan det ha blivit för mycket? Är det citronsyra på allt till det ser normalt ut igen som gäller?

4. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Jag brukar få det spegelblankt med citronsyra.

Vad använde du för diskmedel?

Redigerat 12 jul 08:00
  5. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Det kan inte bli för mycket salt.
    Smaka på hinnan om den är salt
    Annars är det troligen hartser som fälls ut ur avhärdaren ett tag till

6. T
    Medlem Nivå 6
    Eftersom jag var osäker på vad som samverkar och motverkar köpte jag coops billigaste som bara är disk utan något skölj eller salt. Vet inte om det blir för mycket spolglans om både tabletten och maskinen tillför detta? Körde finnish-flaskan för rengöring, har två yes-tabletter i lager nu också för att testa, vet inte om någon av dessa är att föredra?.

Har nu labbat med att först göra snabbdisk med citronsyra och sen en disk till för att få det rent, verkar som det blir bättre. Vet inte hur mycket som sitter i disken och hur mycket som är maskinen.