Byggahus.se

Diskmaskin, bäst före?

924 läst  20 svar

1. T
    Medlem Nivå 6
    Har som många andra plötsligt fått problem att disken plötsligt får en hinna/beläggning/fläckar. Enligt kommunen ligger vattenvärdet strax under 6 vilket jag tolkar som att salt inte ska behövas? Fyllde på spolglans och använder oftast ica basic-tabletterna. Har plockat bort silar och rensat, kört några gånger med ättika och maskinen blir något blankare inuti men annars ingen större skillnad på resultatet. Maskinen är en cylinda DM42 från 2007. Maskinen har efter fler och fler barn fått gå mer och mer, nu går den i princip minst en gång om dagen, ibland 2.

Självklart kan glas åldras och inte få sin fulla glans efter några år, men när plötsligt i princip allt, dvs glas, bestick, tallrikar, koppar och så vidare får dessa beläggningar känns det som något annat har hänt. Såg i någon tråd att man skulle testa att köra glas längst ner. I den här modellen höjs temperaturen efter vilket program man kör så om jag tolkat instruktionsboken korrekt kör jag just ny intensivdiskprogrammet som är det vassaste med 75 grader och alla glas står längst ner. Några tips, är det värt att försöka få ordning på det hela eller är 12 år att betrakta som att bäst före är passerat och det är bäst att leta efter en ny maskin?

2. B
    Medlem · Nivå 6
    Jag har "renoverat" en diskmaskin genom att rengöra den grundligt. Tog ut den på gården och blåste ur slangar ,rör och oåtkomliga skrymslen med högtryckstvätt. Det fastnar klet i den som man inte kommer åt att få bort och som normal diskning ej heller tar bort.
    Före rengörning läckte den vatten, det svämmade över i de krumelurformade gångarna på sidan av maskinen som mäter upp vattnet tror jag.
    Efter rengörning, som ny.

3. B
    Medlem · Nivå 17
    Om man inte vill göra som Bjober först så kan man pröva med att använda en bättre disktablett (3 i 1 etc.) och köra en eller två diskomgångar med tom maskin på högsta värme.

4. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Prova att rengöra med citronsyra i varmaste programmet och testa därefter ett annat diskmedel. Vi använde tidigare Icas billigaste pulverdiskmedel (Basic tror jag) och kör nu mest med Finish maskindiskpulver. Upplever subjektivt betydligt mindre beläggningar. Undrar för övrigt varför många verkar föredra tabletter när pulver är så mycket enklare. :thinking:

5. GoC
    Medlem · Nivå 6
    • Laddar…
  6. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Därför att den är f-n så mycket dyrare än citronsyra i storpack och knappast ett dugg bättre. Består dessutom främst av citronsyra.

• Laddar…
  7. R
    Medlem Nivå 5
    Hur menar du att pulver är enklare än att lägga i en tablett? :thinking:

• Laddar…
  8. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Bara att hälla ur förpackningen i facket. Behöver inte krångla med något omslag eller få maskindiskmedel på händerna. Har jag lagt i en tablett vill i alla fall jag skölja av handen. Det slipper man med pulver.

9. G
    Medlem · Nivå 7
    Hade exakt samma problem som TS! Har alltid kört med ett pulver till diskmedel men det blev bara sämre och sämre med hinnor på glasen under senaste månaderna. Testade allt men först då jag bytte till 3-i-1 tabeltter med mjukt skal (vet ej vad de heter) så blev det bra.
    Mycket underligt att det helt plötsligt är så att diskmedlet spelar roll, innan bytet av diskmedel testade jag den rengöring som tipsas om ovan och visst blev det rent i maskin, i alla fall det man ser, men disken blev inte bättre.

10. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag har en 14 år Electrolux - liten 45cm - som periodvis inte diskar rent och med hinna/"grus" på glas & porslin. Salt/sköljmedel & flitig rengöring blir väl 'sådär'. Det bästa resultatet ger regelbundet skifte av diskmedel - yeskuddar/pulver/annat märke. Och numera aldrig eco-disk utan högsta temperatur.
    Men maskinen går väl antagligen på övertid.

11. R
    Medlem Nivå 5
    Ingen förpackning på mina tabletter (YES platinum), behöver inte bry mig om dosering, behöver inte fylla på spolglans, ingen risk att råka välta ut maskindiskmedel överallt.

12. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Nej det skiljer säkert mellan olika fabrikat. Vissa har dock en i det närmaste inbrottssäker (onödig) folieförpackning.

Det bryr jag mig heller inte om. Häller i lite lagom sisådär...

Helt klart en poäng men jag har så bra vatten att spolglansen räcker länge så påfyllandet är inte så betungande.

Diskar oftast skapligt nykter så det är för mig i praktiken inget problem. ;)

Men visst, smaken är som baken och var och en får väl använda det diskmedel man föredrar.

13. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Som många varit inne på
    Kör varmaste programmet med citronsyra 30g
    Byt diskmedel
    Använd 24% ättika som spolglans.
    Du kan dock ha andra fel på maskinen.
    Det kan vara ett internt fel i avhärdaren
    Eller att det är för dåligt flöde/tryck i spolarmarna.
    Maskinen är robust och bra därför bör man hålla liv i den.
    Det görs inga diskmaskiner idag med denna kvalitén.

14. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Om fu fått plötsliga beläggningar efter det du slutat med salt kan felet ligga där
    Avhärdaren tar åt sig föroreningar inte bara kalk utan även hartser av olika slag
    Men ävenom du inte har saltså går vattnet igenom avhärdaren och maskinen gör en regenerering fast med utan salt.
    Så din avhärdare blir mer och mer mättat av detta tillslut så följer det med in vid vattenintag och du får dessa hinnor.
    6dH hårdhet funkar om man har multitabletter men annars kanske man behöver salt.

15. T
    Medlem Nivå 6
    Har fyllt på med salt och en påse citronsyra. Verkar som det händer saker nu. På flera sidor har jag sett något om att man ska göra maskinen tom en extra gång efter citronsyra, men ingen som förklarar varför... hur har ni andra gjort och har ni något svar varför?