Byggahus.se

Diskho för stor för skåpet

999 läst  3 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Är i slutspurten av köksrenoveringen och ni återstår 'bara' montering av bänkskiva. Problemet som uppstått är att diskhon visat sig vara för bred för underskåpet som är endast 50 cm brett pga att de föregående ägarna ville utnyttja platsen så effektivt som möjligt (vi behåller alltså befintliga underskåp). Den går att få på plats i hålet, men problemet är att man inte kommer åt att dra åt skruvarna runt om. Vi har funderat på att montera hon och därefter placera skivan på plats, men kommer inte åt att göra detta pga kaklet som är i vägen. En annan möjlighet är att skära ut en bit av stammens sida, så att man kan dra ut diskmaskinen som står vägg i vägg och därifrån dra åt skruvarna (de andra sidorna är lättare att komma åt då stammens motsatta vägg redan blivit utskuren för att få plats med den förra hon). Frågan är om detta försvagar stommen mycket?

Skulle verkligen behöva hjälp med detta!

2. S
    Medlem Nivå 5
    Inte säker hur du menar, men vi gjorde om köket för inte alls länge sedan och köpte en bredare ho än stommen klarade av. Sticksågen fick jobba lite och jag kan itne se någon försvagning. Jag har dessutom en förkärlek till att sitta på bänkskivan bredvid hon när jag dricker mitt morgonkaffe, så jag hoppas det fortsätter vara hållbart!

3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Vad är det för skruvar ni ska dra åt?
    Kan ni komma åt dem med en hylsmejsel med flexibelt skaft?
    Eller kanske borra några hål från diskmaskinshållet och skruva med en hylsmejsel?

Likson ejeras så tror jag inte att det är något problem att såga bort en bit av en stomme.

4. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren! pelpet: Det är skruvar som ska dras åt för att fästa hon i undersidan av bänksivan.

Vi tänker införskaffa en hylsmejsel i dag, och räcker det inte med bara den så blir det nog till att såga ut delar av stommen för att komma åt. Hoppas att det inte medför några problem, då det som sagt är en ganska stor bit som redan är bortsågad på motsatt sida. Kan inte se något annat alternativ som inte innebär ännu större ingrepp/jobb.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka