Byggahus.se

Diskbänksbelysning med sensor?

1. Höghus
    Allvetare · Stockholm · 696 inlägg

Höghus

Allvetare
    Jag söker bänkbelysning till köket.
    Led, utbyggbar och gärna sensorstyrd så man bara viftar med handen för att tända.
    Där kommer att gå rör mellan ovan och undersidan av väggskåpen, jag tänkte ha drivdonen ovanpå skåpen.
    Tips och erfarenheter mottages gärna.

/Höghus

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 419 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Jag har Ikeas ledlist med driver som funkar med "trådfri", placerad under sockeln, och en rörelsesensor på väggen.. Inställd så den tänds när man går upp och "häller av potäterna" på natten... Det man kan säga är att sensorn käkar batterier, de räcker på sin höjd två månader....

3. Höghus

Höghus

Allvetare
    Vad är det för sensor? Ikea hade inga belysningar med sensor sade säljaren, så jag beställde inga bänkbelysningar öht.

//Höghus

4. S
    Medlem · Stockholm · 468 inlägg

Sackaros

Medlem
    Har ikeas i tvättstugan och har tankar på att försöka koppla upp det mot Hue-systemet i huset. Har sensorer på andra ställen som tänder och släcker vid behov. Fungerar jättebra. Vad jag har förstått ska ikeas trådlösa grejer vara kompatibla med hue.

5. Anno1854
    Medlem · 11 inlägg

Anno1854

Medlem
    Testa att byta märke på batterier. Minns inte vilket jag kör nu men märker stor skillnad på sorter.

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 419 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Köpte Ikeas egna sist, de var inget vidare...
    Är säkert som du säger, längre tid med bättre....

7. Anno1854
    Medlem · 11 inlägg

Anno1854

Medlem
    Gjorde samma, Ikeas är riktigt dåliga. Har ganska mycket av deras belysning, dosor, sensorer och det är samma sak i alla. Vi är fyra barn och två vuxna med en sensor vid badrummet. Alltså mycket spring där Har gått ca fyra/fem månader nu sen jag bytte batterier senast och först igår gav det upp.

• Laddar…
  8. Höghus

Höghus

Allvetare
    • Laddar…
  9. Höghus

Höghus

Allvetare
    Är Ledvance nåt att ha? Fd Osram.
    https://www.conrad.se/p/ledvance-40...l-led-belysning-infaelld-14-w-varmvit-2250786
    De här verkar fylla mina krav, lite dyra bara och skulle behöva 5 bara över diskbänken, och sen är det en 280cm bänk mittemot.
    900 lumen på 2x30cm verkar vara hyfsat mycket för att vara led. Ikea Irsta har 450 lumen på 60cm.
    Och dessa har beröringsfri på/av. Nån som har dessa?

/Höghus

10. J
    Husägare · 2 819 inlägg

Johan456

Husägare
    Osram har delat bolaget i två. Min uppfattning är dom innan LEDVANCE är bra grejer.

11. Höghus

Höghus

Allvetare
    Menar du att kvaliteten blev sämre efter delningen?

/Höghus

12. Höghus

Höghus

Allvetare
    Häfele har en serie som heter Loox.
    Där finns en switch/dimmer som verkar trevlig. Den borde funka att sätta i botten på ett väggskåp.
    https://www.hafele.si/en/product/dimmer-haefele-loox-modular/83389126/
    I serien finns drivare för 12V så jag tycker man borde kunna använda vilken dimbar 12V-led som helst.
    Det verkar som att det blir mer ljusutbyte (lumen/W) med minipuckar än tex Ledvance-paneler.
    Men blir det oskönare ljus än med paneler?
    Erfarenheter av Häfele/Loox någon?

/Höghus

13. J
    Husägare · 2 819 inlägg

Johan456

Husägare
    Blev fel. LEDVANCE är fortsatt bra grejer, liksom OSRAM. Sorry för att det blev rörigt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.