Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Diskbänksbelysning med eluttag och strömbrytare, koppla till väggströmbrytare?

1. N
    Medlem · 13 inlägg

Niklas!

Medlem
    Hej! Har i köket tre stycken gamla lysrörsarmaturer (sitter under överskåpen över diskbänken) med ett eluttag i varje. De är kopplade så man tänder och släcker med en strömbrytare på väggen. Eluttagen såklart alltid påkopplade.
    Nu har en av armaturerna gått sönder, i själva sockeln för lysröret. Tänkte därför passa på att uppgradera till LED ljus och vart och köpte en sån här: Bänkbelysning MALMBERGS Cabinet Corner LED 20W 3000K LxBxH 1070x80x85mm vit 9975193 - köp på HORNBACH.se .
    Kommer hem och packar upp den, men inser att det bara är 3 trådar att koppla in i armaturen, fas, jord och nolla. I gamla armaturen var det även en tändtråd som man då kunde tända och släcka från väggströmbrytaren. (Alltså 4 trådar framdraget)

Nya armaturen har en strömbrytare direkt på armaturen, går det att koppla tändtråden till den strömbrytaren på något sätt? Jag har inte öppnat armaturen ännu och kikat hur det ser ut, så om det finns ett generellt svar hade det varit bra :) .
    Jag tänkte också innan jag modifierar armaturen fråga om någon har något bättre tips på ny armatur som fyller kraven:
    Diskbänksbelysning, varmvit 1000-2000lumen, inbyggt eluttag (gärna fler än ett) och så då möjlighet att koppla in tändtråd från början...!
    Verkar inte framgå av produktbeskrivningarna på de jag har hittat, eller så kan jag inte rätt termer för det.

Tacksam om någon har input på någon av frågorna!
    Hoppas jag gjort mig förstådd, fråga annars!

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 342 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
  3. N
    Medlem · 13 inlägg

Niklas!

Medlem
    Tack Bo! Jag får öppna och kolla! Annars tackar jag för tipset!

4. N
    Medlem · 13 inlägg

Niklas!

Medlem
    Har öppnat och kollat, men det var väldigt ihopbyggt så kommer inte åt utan större åverkan. Förmodligen inte värt jobbet, så får bli retur och lägga beställning på hidealites armatur!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.