Byggahus.se
Ska slänga ut ett 60-skåp som är under änden på diskbänken, och installera en diskmaskin. Därefter kommer spis. Kan jag låta diskbänken vila på diskmaskinen? Den lösningen känns inte helt optimal. Finns det väggkonsoler som passar att stadga upp med, och får plats? Finns tyvärr inte plats för att ha en täcksida, endast 2 mm till godo.

Mvh
D

Livar upp tråden lite..

Hur löste ni diskbänksinfästningen för er som också har diskmaskinen ytterst?

Hur får man fast en täckskiva på en integrerad diskmaskin?, visst går det att få fast den mot väggen men tänker på hörnet som ska klara ett visst tryck utan att det brakar ihop.

Går det att lägga nån skiva ovan diskmaskinen så man kan låsa fast den emellan täckskivan och bänkskåp måntro?

Man får tacka för snabbt svar + bilden så att man ser.

Det ser ut som en regel i yttre hörnet där, tror inte att jag får plats med det, känns som att det kan bli svajigt i hörnan utan något annat än en stående 18mm skiva.

För min del så gäller det en smaldisk(ikea) synd att det inte finns någon färdig gavel eller stomme för 45cm dskm.

Vill beställa en måttbeställd diskbänk så fort man vet totallängden, så att räcker det att ta 45cm + 1,8cm + 0,5-1cm överhäng i gaveln tror ni?

Nej det är inte en regel. Det är en fuskbit som ska göra att det ser ut som en bred kant. Skivan är 18 mm, men sedan sitter det pärlspont utanpå skivan så tillsammans blir det i och för sig 30 mm tjockt.

har du inte vägg bakom? Så att du kan fästa skivan där? Vi har satt fast diskmakskinen i väggen också och inte bara i täckskivan.

Ok.

Gissar att du menar diskbänken ;)

Givetvis är det vägg bakom så att självklart fäster jag diskbänken där med, har kollat med några snickare idag med och de säger med att det duger gott med en täckskiva som ändslut så att man får får väl lita på de då :).

Tack för hjälpen(AstaS) iaf och lycka till med ditt/ert nya kök.