1 215 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Diselvärmare till Garaget
Jag har en lada där en del är en garagedel på typ 30kvm. Jag har vägt på något enkelt sätt att värma denna snabbt med diselvärmare men blir inte riktigt klok på vad som är ok att göra.
Det finns ju diselvärmare utan skorsten som är ok att ställa i ett "välventilerat" utrymme. Tycker det känns helt fel att ställa en sådan där man jobbar så det är jag inte sugen på alls.
Att sätta in en med skrorsten och dra ut avgaser är för stort projekt, då kan ja likväl köra på med 9kW el fläkten.
Om man däremot kan sätta den på utsidan eller i den stora delen av ladan som är väldigt öppet och välventilerad och leda in värmen så hade det varit ett alternativ.
Finns det någn bra variant på detta tro?
Helst skulle ja vilja ha en 20-30kW som blåste in värmen via ett x meter rör eller nått.
Typ ställa ute i ladan köpa ett vetnilationsrör på 3m och hänga en svetsduk i dörröppningen med ett hål för röret . Quick and dirty men det är lite förutsättningen för att det ska vara värt.
Alternativ 2 är att ställa den så nära dörröpopningen så den "tittar in" ifall men inte kan leda värmen nån längre sträcka
Men vill ju inte göra detta om det blir skitet pga avgaser. Ser inte riktigt hur avgaserna kan vara så rena
Någon som har några tips??
Det finns ju diselvärmare utan skorsten som är ok att ställa i ett "välventilerat" utrymme. Tycker det känns helt fel att ställa en sådan där man jobbar så det är jag inte sugen på alls.
Att sätta in en med skrorsten och dra ut avgaser är för stort projekt, då kan ja likväl köra på med 9kW el fläkten.
Om man däremot kan sätta den på utsidan eller i den stora delen av ladan som är väldigt öppet och välventilerad och leda in värmen så hade det varit ett alternativ.
Finns det någn bra variant på detta tro?
Helst skulle ja vilja ha en 20-30kW som blåste in värmen via ett x meter rör eller nått.
Typ ställa ute i ladan köpa ett vetnilationsrör på 3m och hänga en svetsduk i dörröppningen med ett hål för röret . Quick and dirty men det är lite förutsättningen för att det ska vara värt.
Alternativ 2 är att ställa den så nära dörröpopningen så den "tittar in" ifall men inte kan leda värmen nån längre sträcka
Men vill ju inte göra detta om det blir skitet pga avgaser. Ser inte riktigt hur avgaserna kan vara så rena
Någon som har några tips??
Ska hela utrymmet verkligen värmas så behövs det tid och har man tid på sig och har ordentligt med ström tillgängligt är det en värmefläkt som funkar bäst som då även är lätt att få fjärrstyrd.
Klara man sig med drägligt varmt runt där man jobbar så tycker jag att en Kinavärmare funkar bra då man med slangen få värmen i området man håller till. Ger inga 20-30KW och kräver ju såklart att man får ut avgaser. Ställer man värmaren utanför så behöver den ju värma kall luft istället för att fixa hål för avgasrör.
Har jobbat utomhus i många minusgrader med föregångaren till dessa https://www.polarn-innovation.se/compact-heater och då man kunde ha utloppet från värmaren mot sig utan att riskera brännskador eller avgaser funkade det bra så länge det inte blåste en massa. Så inomhus funkar säkert något liknande perfekt som tillfällig värme.
Klara man sig med drägligt varmt runt där man jobbar så tycker jag att en Kinavärmare funkar bra då man med slangen få värmen i området man håller till. Ger inga 20-30KW och kräver ju såklart att man får ut avgaser. Ställer man värmaren utanför så behöver den ju värma kall luft istället för att fixa hål för avgasrör.
Har jobbat utomhus i många minusgrader med föregångaren till dessa https://www.polarn-innovation.se/compact-heater och då man kunde ha utloppet från värmaren mot sig utan att riskera brännskador eller avgaser funkade det bra så länge det inte blåste en massa. Så inomhus funkar säkert något liknande perfekt som tillfällig värme.
jag kör ju idag men en 9kW värmefläkt och det är 15min tills man tar udden av kylan. Är dock lite tjatigt att man ska behöva tänka på att inga andra laster är på i huset 3x13A funkar ju inte så bra alla gånger....
Men hur är avgaserna från diselvärmare Tycker det verkar väldigt konstigt att man ens kan ha dom i samma utrymme. Att tex sätta en lite mindre variant på andra sidan dörren och låta avgaserna gå ut i "storladan" som är väldigt välventilerad skulle ju var ett laternativ. Visst man värmer kall luft hela tiden så det kanske är riktigt kasst.... Men det är la så en diselvärmare funkar i en husbil gissar jag? Eller cirkulerar man luften på nått sätt
men vill ju inte få en avgasskadad lada heller...
Men hur är avgaserna från diselvärmare Tycker det verkar väldigt konstigt att man ens kan ha dom i samma utrymme. Att tex sätta en lite mindre variant på andra sidan dörren och låta avgaserna gå ut i "storladan" som är väldigt välventilerad skulle ju var ett laternativ. Visst man värmer kall luft hela tiden så det kanske är riktigt kasst.... Men det är la så en diselvärmare funkar i en husbil gissar jag? Eller cirkulerar man luften på nått sätt
men vill ju inte få en avgasskadad lada heller...
Jag frågade Chat Gpt
"En dieselvärmare har generellt bättre förbränning än en dieselmotor. Här är varför:
1. Verkningsgrad – Dieselvärmare är designade för att effektivt omvandla bränsle till värme med minimal energiförlust, ofta med en verkningsgrad på 80–90 %. En dieselmotor har däremot en verkningsgrad på runt 30–45 % eftersom mycket energi går förlorad som värme och friktion.
2. Förbränningsförhållanden – Dieselvärmare arbetar oftast vid optimala temperaturer och har en kontrollerad luft/bränsle-blandning, vilket leder till en mer fullständig förbränning. Dieselmotorer varierar i belastning och varvtal, vilket kan resultera i ofullständig förbränning och mer utsläpp.
3. Utsläpp – En dieselvärmare producerar generellt mindre sot och kväveoxider än en dieselmotor, eftersom den är optimerad för att bränna så rent som möjligt utan att behöva hantera rörliga delar eller varierande belastningar."
"En dieselvärmare har generellt bättre förbränning än en dieselmotor. Här är varför:
1. Verkningsgrad – Dieselvärmare är designade för att effektivt omvandla bränsle till värme med minimal energiförlust, ofta med en verkningsgrad på 80–90 %. En dieselmotor har däremot en verkningsgrad på runt 30–45 % eftersom mycket energi går förlorad som värme och friktion.
2. Förbränningsförhållanden – Dieselvärmare arbetar oftast vid optimala temperaturer och har en kontrollerad luft/bränsle-blandning, vilket leder till en mer fullständig förbränning. Dieselmotorer varierar i belastning och varvtal, vilket kan resultera i ofullständig förbränning och mer utsläpp.
3. Utsläpp – En dieselvärmare producerar generellt mindre sot och kväveoxider än en dieselmotor, eftersom den är optimerad för att bränna så rent som möjligt utan att behöva hantera rörliga delar eller varierande belastningar."
"
Om man jämför själva förbränningsprocessen i en dieselmotor och en dieselvärmare finns några viktiga skillnader:
Rent förbränningstekniskt är en dieselvärmare bättre eftersom den har en kontrollerad och jämn förbränning, vilket leder till färre utsläpp och bättre verkningsgrad. En dieselmotor måste däremot hantera varierande belastningar och effektivt omvandla energi till mekaniskt arbete, vilket gör förbränningen mer komplex och ibland mindre effektiv."
Om man jämför själva förbränningsprocessen i en dieselmotor och en dieselvärmare finns några viktiga skillnader:
1. Förbränningsförhållanden
- Dieselmotor: Förbränningen sker genom kompressionsantändning. Bränslet sprutas in i en komprimerad luftmassa (högt tryck och temperatur), vilket gör att det självantänder. Förbränningen är pulserande och sker i flera steg, vilket kan leda till ofullständig förbränning vid vissa belastningar.
- Dieselvärmare: Bränslet förångas eller förgasas innan det blandas med luft och förbränns. Förbränningen är kontinuerlig och stabil, vilket gör den effektivare och mer fullständig.
2. Syretillgång och luft-bränsleblandning
- Dieselmotor: Luft-bränsleförhållandet varierar beroende på last och varvtal, vilket kan orsaka ofullständig förbränning och mer sot vid låga varvtal eller plötsliga belastningsförändringar.
- Dieselvärmare: Har en optimerad och konstant luft-bränsleblandning, vilket säkerställer en mer fullständig och ren förbränning.
3. Temperatur och verkningsgrad
- Dieselmotor: Har högre förbränningstemperatur (runt 2000°C) men korta förbränningstider. En del bränsle kan därför förbrännas ofullständigt, vilket ger mer kväveoxider (NOx) och partiklar.
- Dieselvärmare: Har en lägre men jämn temperatur (500–1000°C) vilket möjliggör mer komplett förbränning och färre föroreningar.
4. Utsläpp och restprodukter
- Dieselmotor: Kan producera höga nivåer av sot (partiklar) och NOx, särskilt vid låg belastning eller kallstart. Kräver ofta avgasefterbehandling som partikelfilter och SCR-katalysator.
- Dieselvärmare: Har lägre utsläpp eftersom förbränningen är optimerad. Ger mindre sot och kan i vissa fall ha en inbyggd katalysator för att minska utsläpp ytterligare.
Sammanfattning
Rent förbränningstekniskt är en dieselvärmare bättre eftersom den har en kontrollerad och jämn förbränning, vilket leder till färre utsläpp och bättre verkningsgrad. En dieselmotor måste däremot hantera varierande belastningar och effektivt omvandla energi till mekaniskt arbete, vilket gör förbränningen mer komplex och ibland mindre effektiv."
En diesel kanon gör av med mycke syre och genererar såklart avgaser. Fungerar utmärkt i en en lada som det är gott om glipor runt om och stora volymer. Samma sak med en gasvärmare som då lätt missas att de gör av med syre vilket kan missas vilket ger huvudvärk och värre.
En dieselvärmare eller såklart bensin oxå som har avgasrör kan man beroende på utförande ta luft från samma rum man vill värma utan att riskera problem med avgaser.
Man klarar du dig på 15 minuter med den du har så skulle jag se till att kunna starta upp den remote så slipper du fundera på andra förbrukare då du inte är på plats när den drar som mest.
Och varför Kloge börjar leta info och skillnad på en diesel kanon och en motor vet jag inte då det aldrig har varit på tal att använda en motor som värmare.
En dieselvärmare eller såklart bensin oxå som har avgasrör kan man beroende på utförande ta luft från samma rum man vill värma utan att riskera problem med avgaser.
Man klarar du dig på 15 minuter med den du har så skulle jag se till att kunna starta upp den remote så slipper du fundera på andra förbrukare då du inte är på plats när den drar som mest.
Och varför Kloge börjar leta info och skillnad på en diesel kanon och en motor vet jag inte då det aldrig har varit på tal att använda en motor som värmare.
Det är en vanligt argument emot dieselvärmare då man jämför med att ha en dieselmotor igång i ett garagesnuttjulle skrev:
En diesel kanon gör av med mycke syre och genererar såklart avgaser. Fungerar utmärkt i en en lada som det är gott om glipor runt om och stora volymer. Samma sak med en gasvärmare som då lätt missas att de gör av med syre vilket kan missas vilket ger huvudvärk och värre.
Äldre dieselvärmare brukar vara en stor klump men skorsten där man har den stående ute och drar in ventilationsrör för luften. De nyare brukar vara mindre och inte ha någon värmeväxlare utan den blandar avgaserna i den inblåsta luften. Är det en väl injusterad brännare och inte för mycket svavel och andra föroreningar i dieseln är det inte konstigare än att man kan ha en gasolvärmare inne utan skorsten. Dieselvärmare i husbilar brukar släppa avgaserna separat och har möjlighet att cirkulera samma luft. De är små, men brukar inte heller ha så hög effekt. Jag tror att man även skall tänka på hur mycket fukt man får inne av en dieselvärmare som släpper in avgaserna.A Arne999 skrev:Men hur är avgaserna från diselvärmare Tycker det verkar väldigt konstigt att man ens kan ha dom i samma utrymme. Att tex sätta en lite mindre variant på andra sidan dörren och låta avgaserna gå ut i "storladan" som är väldigt välventilerad skulle ju var ett laternativ. Visst man värmer kall luft hela tiden så det kanske är riktigt kasst.... Men det är la så en diselvärmare funkar i en husbil gissar jag? Eller cirkulerar man luften på nått sätt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Välja portlösning till garaget
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ändra garaget till Svale (ouppvärmt sommarboende)
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Delar till byggställning bakom garaget, någon som vet märke?
Verktyg & Maskiner -
Platt garagetak behöver tillfällig lösning, regnar in.
Tak & Vind -
Ljudanläggning till garaget
Teknik