Byggahus.se

DIN-dimmer isärtagen hur återanvända DINkapsling t ex till Zwave dimmer och skruvplintar

1. J
    Medlem · Norrbotten · 1 126 inlägg

JanneSjo

Medlem
    Jag har tagit isär mina trasiga UNI 300 dimrar.
    (IHC system där dimmer sitter i centralen och tråd draget från central direkt till lampor)

bifogad bild visar 2 isärtagna dimrar.och dess kapsling för DINskena montage
    andra bilden visar 3 kretskort bredvid varandra från olika sidor.

Jag funderar på att återanvända kapslingen till Zwave moduler t ex Qubino dimmer - denna får plats i kapslingen inkl säkringshållare och då får jag en enklare inkoppling av Zwave dimrarna i elskåpet på dinskenan i centralen

Skruvplintarna sitter fast på kretskortet och jag är osäker om det finns något bra sätt att återanvända dem.
    Det sitter faktiskt en säkringshållare på kretskortet vilket skulle vara smidigt till Qubino .

DINkapslingen har spår för kretskortet så att skruvplinten hamnar rätt.

Är det någon som har ett förslag på hur man smartast kan återanvända kapslingen och skruvplintar för annan elektronik?

finns det kanske passande skruvplintar att köpa som passar?

någon som redan återanvänt DINkapslingen från LK dimrar?

En qubino dimmer har ju 6 ingångar
    (Nolla FAS dimradutgång, och 3 brytareingångar varav 2 kan användas för sensorer)
    så jag vill på ett bra och enkalt sätt kunna ansluta 4-6 trådar till kapslingen helst utan att behöva ta isär kapslingen vid anslutning / om den ska tas bort.

Så skruvplintarna som sitter på kretskortet vore smidigt att återanvända men jag vet inte hur just nu.

Alternativt sätta fast någon typ av sockerbit på sidan av kapslingen och föransluta till Qubinodimmern - men det känns lite sådär.

ideer?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170817_19512240procent - kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170817_20554140proc - kopia.jpg

Redigerat 17 aug 2017 21:46
  2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 783 inlägg

prototypen

Medlem
  3. R
    Medlem · Linköping · 523 inlägg

R_Strandberg

Medlem
    Har du ett gammalt Elko LS (IHC) installerat i huset så skulle jag rekommendera att du tittar på ett trådat alternativ istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.