1 123 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Dimra 230/12v nätadapter
Jag köpte en 230/12v nätadapter och kopplade den till tre 12v chassifläktar för att flytta varmluft från klädkammaren / serverutrymmet. Jag hade en potentiometer liggandes så jag använder den för att reglera hastigheten på fläktarna.
Jag skulle nu vilja styra detta via Home Assistant så jag tänkte att man sätta nätadaptern i en dimmer plugg och på så sätt styra hastigheten på fläktarna, men jag är osäker på om detta fungerar?
Kan man dimra en nätadapter?
Jag skulle nu vilja styra detta via Home Assistant så jag tänkte att man sätta nätadaptern i en dimmer plugg och på så sätt styra hastigheten på fläktarna, men jag är osäker på om detta fungerar?
Kan man dimra en nätadapter?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Njajej. Om du har en nätadapter som innehåller en "elektronisk" transformator, och det gör de flesta idag. Så kommer elektroniken att försöka hålla 12V konstant ut, även om inspånningen blir instabil. Och det är just det en dimmer gör, att göra spänningen instabil. Di nelektroniksa transformator kommer att ta ut nmer ström när det finns ström, för att kompensera för periderna utab ström.
En dimmer fungerar genom att skära bort korta delar av växeströmsperioden. Så när växelströmmen just passerat noll volt, på väg upp mot toppspånning. Så släpper inte dimmern igenom någon ström. När spänningen ökat till ex. halva toppspänningen så släpper dimmern på strömmen. Sedan går det ström till spänningen sjunker ner mot noll igen, när den böir negativ så släpps ingen ström igenom diommern. När den sedan gått ned till halva negativa "toppspänningen" så släpps strömmen på igen. Osv.
En hel period växelström går på 20 millisekunder, under den tiden har dimmern alltså skurit bort ström två gånger. Men en elektroniks trnasformator kommer att försöka leva på sparad energi under avstängningen, och sedan dra mer ström när strömmen kommer tillbaka.
En dimmer fungerar genom att skära bort korta delar av växeströmsperioden. Så när växelströmmen just passerat noll volt, på väg upp mot toppspånning. Så släpper inte dimmern igenom någon ström. När spänningen ökat till ex. halva toppspänningen så släpper dimmern på strömmen. Sedan går det ström till spänningen sjunker ner mot noll igen, när den böir negativ så släpps ingen ström igenom diommern. När den sedan gått ned till halva negativa "toppspänningen" så släpps strömmen på igen. Osv.
En hel period växelström går på 20 millisekunder, under den tiden har dimmern alltså skurit bort ström två gånger. Men en elektroniks trnasformator kommer att försöka leva på sparad energi under avstängningen, och sedan dra mer ström när strömmen kommer tillbaka.
Det finns ju DC/DC dimmers för 12V-24V, men jag antar att de är PWM modulerade med låg frekvens.
Vet inte hur en DC fläkt som är tänkt att varvtalsregleras med 5-12V reagerar på pulsbreddsmodulerad matning.
Vet inte hur en DC fläkt som är tänkt att varvtalsregleras med 5-12V reagerar på pulsbreddsmodulerad matning.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
En vanlig 0–10v styr utgång bör fungera fint
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta ut seriekopplade 12v LED eller byta till 230v
Belysning -
12V halogenspotar till 230V led. Kan jag byta rakt av?
El -
Kostar Led, 12V halogen och 230V glödljus lika mycket att driva?
El -
Hur kopplar man en inverter 12v/230v till ett fast 230 v ledningsnät?
Fritidshus -
12v Spotlight med 230v armatur/gu10 armatur?
Belysning