Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dimmer till strömbrytare - brun gul svart kabel

1. G
    Medlem · Stockholm · 15 inlägg

guslar

Medlem
    Hej! jag vill byta dimmer till vanlig knapp och dimmern är kopplad som ni ser på bilden. Ni ser även nya brytarens koppling.

ska sägas att huset är från 1974. Den svarta fortsätter ner till ett uttag men jag trodde den bruna skulle va kopplad och inte gula? Den bruna är bara vilande. Hur ska jag koppla in allt i den nya??

2. D
    Medlem · Södra Skåne · 912 inlägg

Dilato

Medlem
    Jag gissar, det gör man med elanläggningar :geek:

Du mäter.

Den svarta som kommer uppifrån är fas, den är ihopkopplad/skarvad i dimmerns skruvanslutning och går sedan vidare till vägguttaget under. Den blå är nolla till uttaget under. Den gula är den brutna fasen (tändtråd) som går till taklampan.
    Du kopplar precis likadant i den nya strömbrytaren, dom två svarta in på L, den gula ut på î (pilen).

• Laddar…
  3. G

guslar

Medlem
    okej tack, båda pilarna funkar? Vad gör den bruna där?

4. J
    Husägare · 3 030 inlägg

Johan456

Husägare
    Den bruna är sannolikt en extra tändtråd. Förr satt där kanske en dubbelbrytare, en kronbrytare med två tändtrådar till ett lamputtag.

Vänd brytaren och kolla på bilden. Anslut tändtråden till den pil som inte är sluten mot fas. Detta för att brytaren ska tända åt rätt håll, dvs. Uppåt. Detta förutsätter att brytaren inte monteras uppochner. Texten ska vara läsbar.

5. G

guslar

Medlem

Stort tack för hjälpen! Nu funkar det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.