Byggahus.se
Tjena alla glada. Har enfråga gällande en dimmer jag köpt. Dimmern jag köpt är till lågvoltslampor med transfo. Den har 3 ingångar. En med L på och de andra är det likadana med en våg på och pil igenom. Hade sedan tänkt att dimmern skall gå vidare till ett väggutag som transfon skall vara inkopplad i. Alltså man styr strömstyrkan i vägguttaget med dimmern.

Då är min fråga, skall fasen gå in i L på dimmern och sedan spelar det ingen roll vilken av pilarna ut från dimmern som tändtråden går ut i och vidare till vägguttaget? Nolla och jord ligger i en kopplingsdosa så de drar jag därifrån till vägguttaget. Hade varit najs med ett snabbt svar.

Tackar på förhand.

Är nog helt rätt så, den andra vågsymbolen används för trappkoppling.

Protte

Vägguttaget som sedan strömmen skall gå till kommer vara med två uttag. I dessa två skall en transfo gå till belysning. Tänkte sen dra en förlängning från det andra uttaget till ett nytt uttag längre bort där det även skall sitta en till transfo med belysning. Det borde väl funka även det att dimma båda uttagen på det viset? Vill inte krångla till det för mycket därav förlängning. Är inte helt hightech på det där med el.

du kan dimmra 100 uttag om du vill, de som spelar roll är vilken belastning du lägger på och och att de ä rätt sorts lampor. undrar över "Tänkte sen dra en förlängning från det andra uttaget till ett nytt uttag längre bort"
klammra ny kabel till ett nytt uttag eller?

Klammra ny kabel? Ledsen men hänger inte riktigt med på vad du menar. Tyvärr är jag inte så high på facktermer hehe. Det jag menade är aatt jag ska ha två uttag för transfo. En på varje sida om kökfläkten gömd inne i köksskåpen. Därför börjar jag med ett dubbeluttag som jag kopplar in den ena transfon i. Sedan en stickpropp i det andra uttaget som sedan ska till andra sidan om köksfläkten och avslutas där med ett till uttag där det sitter en transfo.

det låter som du vill sätta ett fast väggmonterat uttag med förlängningssladd imellan, kanske jag som tolkar fel. börjar bli ganska sent, du får iallafall inte sätta en stickpropp i ena uttaget med förlängningskabel och avsluta med ett fast monterat uttag i andra sidan, det är blandning av fast resp lös installation. men en vanlig förlängnings med stickpropp och stickkontakt löst liggande kan väl va i sin ordning, men det är bästa är att ifrån uttag 1 klammra (klammra = fästa kabeln med klammer) en godkännd installations kabeln typ EKK 3g1,5 och sen sätta ett fast uttag i andra ändan, rekomenderat är ju också att märka uttagen att de är styrda via dimmer, kanske inte för din del men om nån annan kommer dit och tror att det är fast fas på uttaget och kopplar in brödrosten eller liknande :)

Men som sagt du kanske menar rätt, och det är jag som är trött...

Ahaa så jag får inte ha en stickpropp i ena uttaget och avsluta med ett fast montage. Då vet jag det. Tar nog helt enkelt då och vidarekopplar utan stickpropp från uttag 1 till ett fast uttag. Då är ju allting fasta installationer. Så borde ju funka då.

Är du helt säker vad du håller på med? Låter lite lustigt detta, antar att du vet att det är behörighetskrävande.

Ja jag vet det är behörighetskrävande och jag är inte helt grön på området. Installera vägguttag kan jag men det var ju mer dimmern jag var osäker på men nu vet jag ju.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.