Dimmentionering

2k läst  10 svar

1. 3
    Medlem Nivå 6
    Hur dimmentionerar man normalt kablage. Att man inte får stoppa in hur många FK som helst i ett VP-rör vet jag. Men hur är det med utanpåliggande kabel. Brukar man läsa tabeller när man gör detta eller funkar det alltid så länge man spikar kabelklipps mot en vägg, d.v.s. EKK och liknande sitter bredvid varandra i stort antal, men alla direkt mot samma raka vägg.

2. S
    Medlem Nivå 7
    Finns mycket regler för kabeldimensionering. De främsta påverkande faktorerna är avsäkring, förläggningssätt, omgivningstemperatur, längd och matande nät. Med hjälp av en massa tabeller tar man fram en korrektionsfaktor som avgör hur mycket man kan belasta en kabel.

Mer finns att läsa i SEK's Handbok 421.

3. S
    Medlem Nivå 8
    Kabeldimensionering är en kurs på två dagar, men man behöver ha hyffsade förkunskaper i växelströmslära och erfarenhet av olika typer av installationer om man ska ha någon behållning av den.

4. S
    Medlem Nivå 7

Jag håller med fullständigt.

5. 3
    Medlem Nivå 6

Skarvsladdar da?

Att dimmentionera kablage i fasta installationer är en sak för sig om man vill vara säker på att inget farligt händer...

Men vem som helst kan dra en massa tillfälliga skarvsladdar, i princip hur som helst, i nån sorts kabelhärva utan att något händer. Eller brukar det börja brinna i stickproppsanslutna sladdar som ligger nära varandra?

Har svårt att fatta skillnaden...

6. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Att dra en massa skarvsladdar är lätt, men det är lika lätt att ta bort. Men har man gjort en fast insallation som är felaktig så kan den bli kvar länge.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Till attbörja med så kan vi kontstatera att det faktiskt inte är helt ovanligt att skarvsladdadr framförallt upprullade sådana blir överhettade. Har själv sett ett par kabelvindor som varit svartbrända.

Men en skarvsladd kopplas in på ett vägguttag som är korrekt avsäkrat skall inte kunna brinna. Det händer dock om man använder dem fel. Ett vanligt fel är att köra med kabelvindor utan att fra ut sladden helt. Många vindor men inte alla är utrustade med temp. säkring för att undvika detta.

Om man bara dra sladdar lite huller om hbuller så får de fortfarande god kylning. Värre om man skulle vara ordningssam och bunta ihop ex. 10 skarvsladdar med buntband. Då har man troligen dessutom per definition gjort en fast installation.

8. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Det stämmer det du skriver.
    På min kabelvinda står det att den får belastas med 1350 W hoprullad och med 2400 W utrullad. (Om jag nu minns de exakta watt-uppgifterna rätt).

9. pefo
    Medlem Nivå 10
    Hör till ovanligheterna men ibland står det på kabelvindan att kabeln skall rullas ut i sin helhet vid full belastning.

Per definition, nej. En skarvsladd är en skarvsladd och avsedd för en tillfällig anslutning.

10. E
    Medlem · Nivå 21
    Ett av dom vanligare punkterna vi elrevisionbesiktningar är just användandet av skarvsladdar i kontorsmiljö till tex. datorer med kringutrustningar. Det ger oss någon veckas jobb varje år att plocka bort skarvsladdar och ersätta dessa med fasta uttag.

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Så görs det på "mitt" företag också. Överaltl där skarvsladdar får en tendens att permanentas så anlitas elfirman till att dra riktiga uttag istället. Vi har en som är ansvarig för elmiljön på hela siten, och han ser till att sådana permanenta skarvsladdar arbetas bort, allt enligt regelverket, japp.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: