Familjen växer och huset måste byggas ut för flera sovrum etc, så vi ska bygga ut 4*10 meter (innermått) till sommaren i ett plan med "platt tak" (3 graders lutning) så att vi kan bygga en takterrass uppepå. Frun i huset frågade nu i kväll om man kunde lyfta upp ett bubbelbad på denna kommande takterass och jag började räkna lite om det är realistiskt och tänkte om någon ville titta på mina enkla beräkningar om det är realistiskt!? (Om det är realistiskt ska vi självklart anlita en konstruktör så vi får allt beräknat rikigt så försäkringsbolaget blir nöjda i fall olyckan vore framme)
Har använt
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/ för en första beräkning.
Snözon 2.5 (2.5 kN/kvm)
Spännvidd 4 meter
Plåttak med isolering
cc 300 mm
3 grader lutning
Ger konstruktionsvirke 45*220 C14 vilket känns relasistiskt (+Har redan materialet liggande) Nyttjandegrad 61%
Bubbelpolen kommer väga 1500 Kg och är 1,9*1,9 (850 liter) vilket ger ca 4,5 kN/kvm
Så matade in följande:
Snözon 2.5 (2.5 kN/kvm) + 4,5 kN/kvm
Spännvidd 4 meter
Plåttak med isolering
cc 300 mm
Och får ut Limträ 115*225 mm GL30C skall hålla med en nyttjandegrad på 30%
(Det diffar på 5 mm på höjden mellan limmträ och reglarna så får kompensera för det på något sätt)
Ser det realistiskt ut ovan att jag kan köra med 45*220 i taket och sen under där bubbelbadet skall stå så byter jag till 115*225 limträ (7 limträbalkar)... Är det värt att kontakta en konstruktör som får räkna på det eller är det något fundamentals fel i min preliminära beräkning?
Tacksam för svar då bygglovet ska in nu innan jul!