Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Dimensionering vattenrör i badrum?

1. T
    Medlem · 544 inlägg
    Hej,

Bor på landet= lite lägre vattentryck än normalt kanske....har inte mätt upp det men känns så.

Skall nu dra rören för vatten till toalett, dusch , handfat och badkar. Från vv-beredaren har jag ca 90cm till duschblandare, 130cm till toaletten, och ca 250cm till handfatet. Badkaret sitter på andra sidan badrummet så dit dras rören först upp en meter från vv-beredaren och läggs sedan i nedbyggda innertaket och sedan ner till blandaren i andra änden av rummet( rören kommer ner genom tak utanpå vägg) så det blir ca 8-9meter till badkaret.
    Samtliga rör dras från stammen direkt under vv-beredaren, dvs måtten ovan är rörens längd från stam till respektive enhet.
    Tänkte köra på 10mm prisol rör till dusch, toalett och handfat. (Varje enhet får alltså egna separata rör från stammen) och 15mm prisol till badkaret.

Ää detta rimliga dimensioner? Ser inget behov av grövre rör pga de korta sträckorna, förutom badkaret som blir 15mm, så jag tror jag klarar mig. Tänker jag fel, vad skulle det i så fall vara för dimensioner?
    Allt ligger på samma plan/höjd i huset.

2. L
    Medlem · stockholm · 211 inlägg

lvedin

Medlem
    Man väger ju här för och nackdelar. Smala rör = varmvatten kommer snabbt. Tjocka rör = stor flödeskapacitet.

Att varje enhet får egna separata rör från stammen har bara betydelse om man använder flera förbrukare samtidigt, vilket är sällsynt.

Själv använder jag 12mm gemensamma rör till alla förbrukare (jag har högt vattentryck). Så korta sträckor som du har så spelar det ju ändå bara liten roll om du använder grövre dimension.

Jag skulle i alla fall satsa på 12mm till duschen där gör inget att man väntar någon sekund extra på varmvatten.

Däremot handfat är fördel med smala rör för att snabbt få lite varmvatten.

Toan är ju kallvatten, spelar ingen roll alls om det är grova rör.

Snabbt kallvatten (dricksvatten) är bara nödvändigt i kök.

Redigerat 3 sep 2015 21:12
    • Laddar…
  3. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 749 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    Om du ska följa den standard i dimensionering som finns idag så är dimensionerna som följer:

WC - 12mm
    Tvättställ - 12mm
    Dusch/bad - 15mm
    Tvättmaskin - 15mm
    Kök - 15mm

4. T
    Medlem · Blekinge · 7 950 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Om du kolla priser så kan det vara så att klämkopplingar till 12 mm eller 15 mm är billigare än till 10 mm pga 12 och 15 mm är vanligast

5. T
    Medlem · 544 inlägg
    varför det blir separata rör till alla är för att rören går in i vägg ca 30cm från vv-beredaren (det är gjort en 50 cm "stam" nednaför berfedaren dör rören kopplats på)och sedan med de korta sträckorna så är det både enklast och smidigast att dra egna rör till varje enhet/förbrukare. Finns som ingenstans där det går att koppla annorlunda utom inne i vägg vilket inte är tillåtet :)

Ok, så då blir det som följer:
    15 mm till badkaret
    15mm till duschen
    12mm till handfatet
    12mm till toaletten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.