29 237 läst · 6 svar
29k läst
6 svar
Dimensionering tak samt bärlina till uterum
Kommer i hörnen ha 140x140 limträ för att det passar bra med skjutpartierna.
Sedan ha liggande 140x225 som bärlina där skjutpartierna fästs i ovankant.
Takreglar blir 45x225 med cc ca 1000mm och spännvidden är 4m. Tanken är att ha 32-50mm kanalplasttak.
Är limträ bättre val för hålfasthet samt att de inte ska slå sig?
Låt säga 42x180 limträ som takregel.
Vill helst inte ha någon tvärgående regel likt detta för utseendets skull. Ser ni några problem med detta?
Är det risk att 45x225 takreglarna slår sig och jag måste ha något tvärgående för den sakens skull?

Visst med en vitmålad tvärgående regel så blir det inte jättefult men är det ett måste om jag inte vill riskera att de ska röra sig för mycket?

Sedan ha liggande 140x225 som bärlina där skjutpartierna fästs i ovankant.
Takreglar blir 45x225 med cc ca 1000mm och spännvidden är 4m. Tanken är att ha 32-50mm kanalplasttak.
Är limträ bättre val för hålfasthet samt att de inte ska slå sig?
Låt säga 42x180 limträ som takregel.
Vill helst inte ha någon tvärgående regel likt detta för utseendets skull. Ser ni några problem med detta?
Är det risk att 45x225 takreglarna slår sig och jag måste ha något tvärgående för den sakens skull?
Visst med en vitmålad tvärgående regel så blir det inte jättefult men är det ett måste om jag inte vill riskera att de ska röra sig för mycket?

Redigerat:
Limträ är stabilare och slår sig inte alls i samma grad som vanliga reglar men kostnaden ör mycket högre.
220*45 med kvalitet C24 håller förutsatt att reglarna är stagade mot vippning.
Tips är att måla ovansidan på takreglarna vit för ett snyggare utseende annars kommer dom skugga ut på plasttaket.
220*45 med kvalitet C24 håller förutsatt att reglarna är stagade mot vippning.
Tips är att måla ovansidan på takreglarna vit för ett snyggare utseende annars kommer dom skugga ut på plasttaket.
Som jag förstått det är det viktigt att de är vita på ovansidan så man får samma temperatur också. Skulle takreglarna vara svarta på ovansidan är risken att kanalplasten spricker för det blir varmt på bara en viss del av skivan.huggan skrev:
Tack. Ska göra som på bilden ovan. Ta och staga 2st ställen på dessa 4m och använda 45x225 limträ.
Kanalplast och vanliga reglar till takstolar rekommenderar jag inte. Detta pga att kanalplastens anliggningsyta på takprofilen inte är mer än 10-12 mm. Regelvirke slår/och vrider sig för mycket och kanalplasten kan glida ur. Tvärreglar har man på tak med kanalplast när längden på taket överstiger 2,5m.
Kör 56x225 takreglar, du ska ju klara snölast utan för stor nedböjning. Den tvärgående (som INTE ska sänkas in för det försvagar regeln) ska inte behövas om c-c måttet är ok med tanke på längden.
samma med glaspartiet, hur långt spann är det?
gjorde ett glastak , med 56x225 (men bara 3m), och en av bärlinorna i änden blev en 66x315 för att klara nedböjning...
samma med glaspartiet, hur långt spann är det?
gjorde ett glastak , med 56x225 (men bara 3m), och en av bärlinorna i änden blev en 66x315 för att klara nedböjning...
Gammalt inlägg från dig men jag söker information om tvärgående reglar till kanalplasttak just nu.V verktygsgurun skrev:Kanalplast och vanliga reglar till takstolar rekommenderar jag inte. Detta pga att kanalplastens anliggningsyta på takprofilen inte är mer än 10-12 mm. Regelvirke slår/och vrider sig för mycket och kanalplasten kan glida ur. Tvärreglar har man på tak med kanalplast när längden på taket överstiger 2,5m.
reagerade på ditt svar om att vanligt trä med kanalplast. Det känns osannolikt då aluminiumprofilen (60mm bred) längs takstolen är skruvad med c/c 300mm. Trät ska alltså lyckas vrida denna profil menar du?
Liknande trådar
-
Dimensionering av takbalkar carport
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur räknar man in snölast från snöficka vid takdimensionering?
Byggnadsfysik -
Minsta dimensionering takbjälkar till "cykelskjul"
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionering takbalkar uterum
Altan & Uteplats -
Läckande altangolv som samtidigt är tak
Tak & Vind