Hej!

Här finns ju gott om duktiga människor så någon kan säkert ge mig lite tips och råd

Jag ska installera 3 stycken radiatorer som pga renovering saknar framdragna rör..

Dom nya radiatorerna är Thermopanel V4. (600 höga, dom två större 1200 det mindre 900)

Jag kommer dra rör utanpåliggande nerifrån källaren och första frågan gäller vad jag måste ha för dimension och om jag kan lägga alla radiatorer på en stam vidare från källarelementet?

Rören fram till befintlig radiator nedanför i källaren är 15mm koppar, och rörens längd från pannan dit är 7meter. Pannan är en Baxi Pellets-panna så ganska hög framledningstemperatur.

Fråga två: Kan jag koppla enl. Purmos tvillingkoppling? Antar att svaret är nej då dom själva skriver att Max 1 radiator kan kopplas efter. Kan jag använda denna principen mellan dom två på ovanvåningen?

Tacksam för tips! /Staffan

• Handritad skiss av ett byggprojekt med markerade rum och mått på rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av tvillingkoppling för radiatorer med individuell termostatreglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Missade att skriva men det är ett 2-rörs system

För dimensionering är tumregeln max 5 kw per 22mm stam, 1,5 kw per 15mm stam för att undvika för höga flöden vilket kan ge oljud etc.

Purmo/Rettig har ett utmärkt dimensioneringsprogram som heter Calculator. Använd det så slipper du överdimensionera. Tumregler ger stora marginaler, det fungerar men kan kosta onödigt mycket.

Nu är det inte så långa rörstråk vi pratar om här precis :).

Nej, det kanske är att överarbeta för en mindre ändring. Jag som ska byta alla radiatorer för att göra om från högtemperatursystem till lågtemperatursystem har haft väldigt stor nytta av Calculator. Där finns en del för att beräkna husets effektbehov per rum. Detta är ganska enkelt att göra om man har ritningar eller på annat sätt känner till uppbyggnaden av alla väggar och bjälklag. U-värde för gamla fönster kan vara knepigt att hitta.

Calculator stödjer dimensionering av både 1-rörs och 2-rörs system. Det går ju att räkna för hand. Kan t o m vara bra att göra vissa beräkningar för hand för bättre förståelse. När man har matat in husets data och alla radiatorer så kan man enkelt testa vad olika förbättringar skulle ha för effekt. Det hela är väldigt lärorikt och användbart för en amatör-VVSare som mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.