Ska bygga en fristående altan utan tak.
7200mm lång och 3600 bred.(med 28x120 trall)
Enligt spännviddstabellen ska det då funka med 170 som bärlina och 120 som skruvreglar med följande mått(?).
3 rader bärlinor med plintavstånd 1800mm.
Med 100mm överhäng så blir spännvidden 1700mm. 120 reglar ska klara spännvidd upp till 1900mm.
Har jag förstått och räknat ut allt rätt?
Tack på förhand

L Leaff skrev:
Ska bygga en fristående altan utan tak.
7200mm lång och 3600 bred.(med 28x120 trall)
Enligt spännviddstabellen ska det då funka med 170 som bärlina och 120 som skruvreglar med följande mått(?).
3 rader bärlinor med plintavstånd 1800mm.
Med 100mm överhäng så blir spännvidden 1700mm. 120 reglar ska klara spännvidd upp till 1900mm.
Har jag förstått och räknat ut allt rätt?
Tack på förhand
Det verkar rätt uträknat, men jag hade nog valt att ha lite mer överhäng för att plinten ska hamna längre in under altanen och bli mindre synlig. Du kan nog ha ett överhäng på 30 eller 40 cm utan att det ska vara någon fara.
Ska du ha altanen i markhöjd eller om du ska ha en kjol runtom spelar det kanske mindre roll.

B Bonzo2000 skrev:
Det verkar rätt uträknat, men jag hade nog valt att ha lite mer överhäng för att plinten ska hamna längre in under altanen och bli mindre synlig. Du kan nog ha ett överhäng på 30 eller 40 cm utan att det ska vara någon fara.
Ska du ha altanen i markhöjd eller om du ska ha en kjol runtom spelar det kanske mindre roll.
Den kommer ca 400mm över markhöjd med kjol framtill och väggar på baksidan och gavlar. Så plintarna kommer aldrig att synas. Så fort jag får bekräftelse på att dimensionerna stämmer så beställer jag materialet

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.