Byggahus.se
Hej!

Vi har ett nybyggt hus från MoveHome med en oinredd övervåning som vi ska starta upp med.

Bland det första vi tänkte börja med är att dra vattenrör innan vi lägger golvspån och jag har några funderingar som jag hoppas någon mer insatt kan svara på.

Bifogat finns en bild på planlösningen och den röda cirkeln visar där varm/kallvatten kommer upp från nedervåningen. Som ni ser är det på helt andra sidan jämfört med badrummet, så till mina frågor:

"fågelvägen" är ca 15m till badkaret, vilket kommer leda till att det faktiska röret kommer vara nästan 20m. Behöver jag använda 20 mm PEX eller klarar jag mig med 16mm (t.ex. från LK)? Vill ju inte att det ska ta en halv evighet att fylla badkaret. Jag tänkte dra ett stammrör som mynnar ut i en fördelare under kommoden och jag har inte lyckats hitta bra väggdosor för 20mm PEX som inte kräver en inspektionslucka bakom (som LKs), därav min vilja att använda 16mm.

Andra fråga: Ifall 16mm skulle fungera, finns det någon nackdel att dra den under golvbjälkarna, mellan glespanelen under gipset? Då slipper jag borra genom alla bjälkar.

Är det någon som har en bra lösning på mitt problem?

Tack så mycket för svar!

Marcel

• Planlösning övervåning med markerad vattenrördragning från källa till badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm 16mm!
Det tar alldeles för lång tid att få fram varmt vatten i en kran med bara 16 rör typ 1 minut innan det är varmt vatten i en kran. Kanske 1/4 av tiden för 20 mm Pex (rör i rör)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Tack för svaret! Det lutar åt att köra med 20mm PEX.

Finns det något bra sätt att få ut detta rör ur väggen under kommoden utan att behöva ha en inspektionslucka i väggen bakom? Luckan blir i så fall på väggen där trappan är vilket kommer bli väldigt synligt.

L Leif i Skåne skrev:
Glöm 16mm!
Det tar alldeles för lång tid att få fram varmt vatten i en kran med bara 16 rör typ 1 minut innan det är varmt vatten i en kran. Kanske 1/4 av tiden för 20 mm Pex (rör i rör)
Grövre rör innehåller mer vatten så det tar längre tid innan det blir varmt. Visst, går man ner till några mm stort rör så att tryckfallet blir påtagligt på den sträckan så stämmer kanske ditt resonemang, men mellan 16 och 20 mm är det inte så stor skillnad i tryckfall att flödet blir väsentligt sämre.

16 mm kommer att funka bra.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Grövre rör innehåller mer vatten så det tar längre tid innan det blir varmt.
Det är sant att det innehåller mer vatten och därför mer energiinnehåll.
I mitt hus har nedervåningen 22 mm prisolrör och övervåningen 15 mm prisolrör det är nästan samma längd på rören.
Ur det klena röret kommer det ljummet vatten efter 20 sekunder men det tar ytterligare 30 sekunder innan det röet är full uppvärmt till temperatur = 60˚C
I 22mm röret tar det 8 sekunder tills det kommer ljummet vatten men det tar bara ytterligare 8 sek för att värma rören till 60˚ så vattnet inte tappar mer energi.
Visserligen suger ett Pex-rör, inte så mycket energi som ett kopparrör men med ett grövre rör levererar mer energi på kortare tid.

Vill du komma upp lite i dimension och inte är bunden till LK så har Uponor 18 mm pex som kan bockas ut i vägg med vanlig fixtur.

Staffans2000
L Leif i Skåne skrev:
Det är sant att det innehåller mer vatten och därför mer energiinnehåll.
I mitt hus har nedervåningen 22 mm prisolrör och övervåningen 15 mm prisolrör det är nästan samma längd på rören.
Ur det klena röret kommer det ljummet vatten efter 20 sekunder men det tar ytterligare 30 sekunder innan det röet är full uppvärmt till temperatur = 60˚C
I 22mm röret tar det 8 sekunder tills det kommer ljummet vatten men det tar bara ytterligare 8 sek för att värma rören till 60˚ så vattnet inte tappar mer energi.
Visserligen suger ett Pex-rör, inte så mycket energi som ett kopparrör men med ett grövre rör levererar mer energi på kortare tid.
Det stämmer inte alls.

Useless resonemang är rätt. Det är basal småskolefysik. Ju grövre rör, desto längre tid. Dessutom går det åt mer varmvatten med grövre rör. Själv har jag 12mm. Kopparrör som varmvatttenstam. Till badrummet är det tio m. och det tar 3 sekunder för att få ljummet vatten och 3 till för maxtemp. Nackdelen med en så klen dimension är att ifall flera spolar samtidigt blir det ett märkbart tryckfall. Men själv tycker jag att fördelarna överväger nackdelarna.

10mm inv. × 10m rör = 0,79 liter.
20mm inv × 10m rör = 3,14 liter.

Man får alltså spola ut nästan fyra gånger så mycket vatten om det är ett 22mm kopparrör istället för ett 12mm. Så inte nog med att det tar längre tid med grövre rör, det förbrukas även mer energi.

Staffan

• Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svar, klart att det är mer vatten i ett grövre rör, och har du samma flöde (l/s) så kommer det ta längre tid.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Vill du komma upp lite i dimension och inte är bunden till LK så har Uponor 18 mm pex som kan bockas ut i vägg med vanlig fixtur.
Tack för ditt svar! Detta verkar ju vara en lösning på båda problemen!
Då till följdfråga, skyddsröret på Upnors 18mm är ju 28mm, kan jag dra detta rör mellan glespanelen mellan bjälkarna och takgipset?
Detta skulle ju göra att jag slipper borra hål i alla bjälkar.
Illustration av rör som placeras i glespanelen mellan takbjälkar och takgips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta finns i Upnors handbok, men finns det någon nackdel med att göra så?

Marcel

Staffans2000
M Marcel Ollila skrev:
Tack alla för svar, klart att det är mer vatten i ett grövre rör, och har du samma flöde (l/s) så kommer det ta längre tid.

Tack för ditt svar! Detta verkar ju vara en lösning på båda problemen!
Då till följdfråga, skyddsröret på Upnors 18mm är ju 28mm, kan jag dra detta rör mellan glespanelen mellan bjälkarna och takgipset?
Detta skulle ju göra att jag slipper borra hål i alla bjälkar.
[bild]
Detta finns i Upnors handbok, men finns det någon nackdel med att göra så?

Marcel
Jag skulle gjort så utan att tveka.

Staffan

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.