Dimensionering Mellanbjälklag

8k läst  12 svar

1. E
    Medlem Nivå 7
    Skulle behöva dimensioneringshjälp av ett mellanbjälklag.

Spännvidden är 5,50 fribärande.
    Skulle helst slippa gå över 235 mm på höjden. Några förslag?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Du klarar dig med 45x220. Jag hade lagt c/c 300 med så lång spännvidd.

Det är också bra om du har golvspånskiva som limmas till bjälkarna, det ger en samverkanskonstruktion som gör golvet stummare.

3. E
    Medlem Nivå 7
    Är du säker??

Ja hittade en tabell på nätet och den angav 4,5 som längst spännvidd för 45 * 220

4. ByggaNytt
    Medlem Nivå 12
  5. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Ska vara konstruktions virke?

Mvh Putte

6. J
    Medlem Nivå 15
    Egentligen vill man inte att träbjälklag av vanligt konstruktionsvirke ska spänna över mer än fem meter, och det handlar framför allt om hur bjälklaget hanterar dynamiska laster, till exempel att man kan uppleva små svajningar i golvet om någon går över det. Men statiska laster är en helt annan sak, för att klara att bära vikt kan man gå ner riktigt mycket från tabellerna.

Men för att prata om ditt fall, om du har skruvlimmat 22 mm golvspån som undergolv och du dessutom lägger bjälkarna på 30 c/c då får du ett stadigt golv med 45x220 på 550 cm spännvidd. Du kan dessutom krysskolva för att ytterligare förstärka styvheten på bjälklaget.

Förresten, vad är det du ska bygga, är det nybygge eller ska du förstärka befintligt vindsbjälklag?

7. J
    Medlem Nivå 15
    Vet inte om du bara råkade skriva frågetecknet där, men i alla fall. Det ska såklart vara konstruktionsvirke, C24. (Eller C30..)

8. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Det va länge sen jag höll på med
    klassat virke.På den tiden tror jag det
    hette T24. ;)

Mvh Putte

9. ByggaNytt
    Medlem Nivå 12
    Enligt programmet ovan så skall det vara:

c/c 600 -> 56*270 LimTrä (svikt 1,4 mm)
    c/c 600 -> 45*300 Kerto S (svikt 1,3 mm)

Detta förutsätter limskruvad golvspånskiva!
    Jag är inte konstruktör...

10. J
    Medlem Nivå 15
    Var inte T-klassningen från T0-T3? Och sen har vi ju K-klassningen också, men den översattes väl bara direkt med att man bytte K mot C..

11. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Ja sa ju att det va länge sen ;).
    När vi byggde ett hyvleri åt en mindre byggmaterial
    företag gick ägaren på klassnings kurs.
    När han gått färdig stämplade han hej vilt på
    det mesta ;).

Mvh Putte

12. J
    Medlem Nivå 15
    Hehe, han var lite stolt där..:D

13. T
    Medlem Nivå 1
    Vi kommer att ha 5,6 meter spännvidd och detta med 45*300 kertobalkar med cc40 samt limskruvad 22mm golvspån för att inte få svikt på det. Detta är uträknat av husfabrikant.

MVH Tommy

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.