Hej,

Jag har en altan som jag rivit och ska ersätta med en ny. Tyvärr är det så att vi har en stolpe i mitten som vi gärna skulle vilja ta bort. (Se bild nedan). Dom två stolparna som finns på bilden är 140x45mm och bär upp reglar som är ca 45x220. Dessa reglar är skarvade på mitten på stolpen och går från väggen till yttersta stolpen.
Demonterad altan med två vertikala stolpar och reglar framför en vitputsad husvägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet tyvärr inte exakt hur dom är fästa inne i vägen då jag inte kan se det, men där dom går in i väggen så är det bara den högra av reglarna, samt den lilla "stumpen" som verkligen går in i väggen. Den vänstra regeln går endast fram till väggen. Det sitter fler av dessa "stumpar" längs med regeln och där är alla 3 ihop spikade.
Undersida av tak med två synliga trästolpar och reglar mot en vitmålad vägg.
Skapa konto

Går det att ta bort stolpen i mitten? Om det gör det, vad för typ av dimensioner behöver man på stolpen som ska stå i hörnet (vid stuprännan) samt vilka dimensioner på balken som ska gå från väggen till stolpen?

Bredden på altanen är ca 6m och djupet från altandörren till stolparna är ca2m. Stolparna är placerade med ca 3m avstånd från varandra.

Lägger in övriga bilder, som jag sett i liknande trådar, som brukar efterfrågas. Vi bor i snözon 1,5.
Ritning av en altansektion med måttangivelser, visar tak, reglar och stolpar, med en markerad mittenstolpe.
Skapa konto
Vy underifrån av en träkonstruerad altantakstomme med synliga stödstolpar och reglar över isoleringsmaterial.
Skapa konto

/Mvh
Fredrik

Med ledning av fotot från vinden tycker jag det ser ut som om takstolarna vilar både på ytterväggen och balken i verandans ytterkant. Om det stämmer är det ganska beskedliga laster på den senare. Att byta ut till en 6 m lång limträbalk skulle kräva i storleksordningen 90x270. Hrnpelaren räcker med en 90x90 limträpelare. Du bör ha en takstolsritning som det skulle vara intressant att se.

Hej och tack för ditt svar.
Tyvärr kan jag inte hitta någon mer ritning i dom dokument jag fick när vi köpte huset och jag tolkar det som att vi borde haft det?

Det beror lite på när huset byggdes och vilken sorts hus det är. Det hade varit ett enkelt sätt att verifiera min bedömning. Med utgångspunkt från hur det ser ut idag kan man dock alltid räkna baklänges. Är det en 45x220 med som mest 3 m spännvidd?

Det är byggt 76, sort är jag inte riktigt säker på vad du menar? 1 plans med källare?

Ja, regeln som går in i väggen har en spännvid på ca 3 meter och det är ca 3m från mitten-regeln till regeln på hörnet

Redigerat:
Med sort menade jag typhus, elementbyggt osv.

Tyvärr är min kunskap väldigt begränsad kring det och det enda jag hittar i ritningarna/dokumenten är att det är enfamiljshus som är platsbyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.