Byggahus.se

Dimensionering för bjälklag mellan källare och kommande badrum ovanpå.

1. H
    Medlem · 14 inlägg

Hallstrh

Medlem
    Hej!

Hade ursprungligen tänkt mig 45x195 som bjälklag med cc 45 under badrumsdelen och fribärande via stödmur som avdelar källaren i två delar på ca 2 m vardera. Betryggande stumt under kaklat badrumsgolv tyckte jag...

Nu har jag kommit att välja lecablock med 15 cm isolering mitt i för att mura upp källarväggarna. Plus att ena ytterväggen kommit att flyttas in en aning. Det har gjort att "fribärande" avståndet mellan lecablockens innerkanter "krympt" till 3.60m.

Frågan är om jag med 45x195 och cc 30 och ett antal kortlingar samt kanske golvinfästning med skruv kan få tillräckligt stabilt under badrumsgolvet för att fortfarande kakla detta?

Novisen på dimensionering undrar....klarar inte läsa alla tabeller rätt tror jag.

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 197 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Det finns regler för klinkergolv. Ska vara 300mm mellan reglarna.

3. H
    Medlem · 14 inlägg

Hallstrh

Medlem
    Jag är medveten om att det ska vara cc 30 vid klinkergolv. Frågan gällde ju om 3.60m var för stor spännvidd för 45x195? Det är ju inte tvång att ha klinkergolv, jag kan tänka mig golvmatta med. La till uppgiften om klinkergolv närmast för att få klart för mig om det skulle bli stabilt nog även för ett sådant med den aktuella spännvidden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.