Jag håller på att rita på en ny liten carport (friggebod, så 3x5 meter).
Men jag blir lite förvirrad när jag läser hur jag ska dimensionera bärlinor/hammarband. Det skiljer så enormt mycket i olika guider.
Den vänstra är från byggbeskrivningar.se som länkas till av bland annat Woody och XL Bygg. Den högra är från Beijer Bygg.
Den ena rekommenderar alltså limträ på 90*315 och den andra en vanlig regel av konstruktionskvalitet på 45*170. Den beräknade snölasten är HÖGRE i den högra (2.0) än i den vänstra (1.5, som är verkligt värde)
Missar jag något här? Den befintliga carporten har stått i 50 år och har typ en liggande 45x70 som verkar ha gjort jobbet, så det känns "lite" överdimensionerat med limträbalken från helvetet. Är det någon som kan bringa lite klarhet i det här?
Tack på förhand!
Men jag blir lite förvirrad när jag läser hur jag ska dimensionera bärlinor/hammarband. Det skiljer så enormt mycket i olika guider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vänstra är från byggbeskrivningar.se som länkas till av bland annat Woody och XL Bygg. Den högra är från Beijer Bygg.
Den ena rekommenderar alltså limträ på 90*315 och den andra en vanlig regel av konstruktionskvalitet på 45*170. Den beräknade snölasten är HÖGRE i den högra (2.0) än i den vänstra (1.5, som är verkligt värde)
Missar jag något här? Den befintliga carporten har stått i 50 år och har typ en liggande 45x70 som verkar ha gjort jobbet, så det känns "lite" överdimensionerat med limträbalken från helvetet. Är det någon som kan bringa lite klarhet i det här?
Tack på förhand!
Den högra har bara ett hammarband, vilket jag tolkar som bärlinan? Det finns ingen annan regel i den riktningen på den färdiga skissen.Sockerhög skrev:
Logga in
Skapa konto
Så jag tolkar det som att taket bärs upp av den 45x170 som ligger överst.
Vid närmare kontroll så står det till och med att virke C14 räcker.
Logga in
Skapa konto
Jag tycker mig ha matat in rätt värden, men jag får givetvis göra en extra tur.
Tack för ditt svar, det känns som jag måste börja i den änden, något fel är trasigt, det faller på sin egen orimlighet att behöva fylla halva carporten med limträ.
Det är takbalkarna som kommer att ta den allra största lasten och det är dem du behöver dimensionera. Hammarbandet har förstås också laster men den har upplagspunkt var 1.2 m.
I vänstra bilden är det förmodligen bärlina = takbalk.
I vänstra bilden är det förmodligen bärlina = takbalk.
Jag tog skärmdump, startade om, räknade igen, och fick helt andra värden, trots att det står samma ingångsvärden.Sockerhög skrev:
Tack för att du fick mig på rätt spår. Fick lätt panik där ett tag
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dimensionering carport/garage
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur många stolpar/dimensionering för större carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad -
Dimensionering av takbalkar carport
Byggmaterial & Byggteknik -
Synpunkter på dimensionering carport
Byggmaterial & Byggteknik