Hej!
Tänkte be om några kommentarer angående mitt altanbygge som är i tidigt stadie. Jag har tänkt bygga ut altan och glasa in. Första lösningen blir att ta bort den mittenstolpe som håller upp bärlinan som är endast en stycken 2" 7". Takstolarna vilar direkt på bärlinan som på bilden visar är 4.80m lång och vilar på 3st 10x10cm stolpar.
(skarvad till 5.80m över den 4e stolpen)

Min spontana tanke var att spika ihop två stycken 2"9" och byta ut den ensamma 2"7an + mittenstolpen. Men jag surfade in på byggbeskrivningar.se och gjorde en dimensionering för "Öppning yttervägg 1planshus" och fick dimensionerna på balken till 140x360 med en nyttjandegrad på 83%.

Den uträkningen tycker jag verkar gravt överdimensionerad och tror modellen gör en dålig verklighetstolkning av min sommarstuga. Tyngden som vilar över min altandel tycker jag verkar vara relativt liten och den 2"7 som nu löper över 4st 10x10 stolpar verkar stadigt som berget.

Kommentarer ?

mvh J

Altan under konstruktion med måttangivelser, stödstolpar och takbärlina synlig på en röd sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

väggen bakom altanen är antagligen bärande, därav klarar du dig med de mindre dimensionerna idag.

Dubblar du spännvidden så behöver du en 4 ggr kraftigare bärlina. (Längd^2).

En 2"9" är ~1,65 ggr kraftigare än en 2"7" (b*h^3).

Så två st 2"9" blir inte lika stabilt, men inte långt därifrån.

Du kan köpa en 6m 225x90 limträ balk på vanliga byggvaruhus för dryga tusenlappen, Det bör ge samma stabilitet som du har idag.

Nefrums Nefrums skrev:
väggen bakom altanen är antagligen bärande, därav klarar du dig med de mindre dimensionerna idag.

Dubblar du spännvidden så behöver du en 4 ggr kraftigare bärlina. (Längd^2).

En 2"9" är ~1,65 ggr kraftigare än en 2"7" (b*h^3).

Så två st 2"9" blir inte lika stabilt, men inte långt därifrån.

Du kan köpa en 6m 225x90 limträ balk på vanliga byggvaruhus för dryga tusenlappen, Det bör ge samma stabilitet som du har idag.

Ja precis, den inre väggen bär ju upp en stor del så mest troligt därför uträkningen blir fel.
Det känns som en 225x90 limträ balk räcker över 4.80m men får försöka räkna lite mer på't!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.