5 866 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Dimensionering av vattenrör?
Jag har nu 12mm vatterör dragna till köket (diskbänk och diskmaskin) men ska koppla in vatten till en grovdiskbänk samt tvättmaskin i källaren under. Tänkte ta vatten till detta från dessa rör men funderar på om dom är för klena?
Eventuellt ska jag även ha ett utkast på utsidan...
Eventuellt ska jag även ha ett utkast på utsidan...
Tittar man i tabell
https://www.koppar.com/kopparror/koppar/2010.html
samt räknar summerat normflöde för kallvattnet (1 diskbänk+1grovvask +1diskmaskin+1 tvättmaskin+1 utekran) => (5*0,2)=1,0 l/s ser det nog klent ut. Varmvattnet kanske kan klara sig.
https://www.koppar.com/kopparror/koppar/2010.html
samt räknar summerat normflöde för kallvattnet (1 diskbänk+1grovvask +1diskmaskin+1 tvättmaskin+1 utekran) => (5*0,2)=1,0 l/s ser det nog klent ut. Varmvattnet kanske kan klara sig.
Sedan kan man ju fundera på hur stor sannolikhet det är att man använder flera funktioner samtidigt, och vad konsekvensen av lite lägre tryck då är.
Sen måste du tänka på att om du går upp i dimension så tar det längre tid innan vattnet blir kallt å gött för att blanda saft alternativt varmt å gött för att tvätta händerna. Vi har rätt grova rör mellan fjärrvärmecentral och fördelarskåp som försörjer 4 våtrum (två toa och två toa och duch). Om man bara ska tvätta händerna tar det minst 45 sekunder till varmt då vi såklart har snåla kranar.
Rörläggaren sa att han gick ner till 22mm på det rör som kommer till rum med fördelarskåp, han sa något om gammal standard på det som kom från fjärrvärmecentral kanske kan vara 25mm(?) så jag skulle uppskatta att vi har 4,5m 25mm och 3m 22mm sen lk fördelarskåp och sen tror jag de satte 12mm rör i rör pex där ifrån (4m till handfat på entréplan) och då tar det minst 45 sekunder att få varmvatten om det inte spolas varmt på nån timma. Så akta dig för detta scenario
Rörläggaren sa att han gick ner till 22mm på det rör som kommer till rum med fördelarskåp, han sa något om gammal standard på det som kom från fjärrvärmecentral kanske kan vara 25mm(?) så jag skulle uppskatta att vi har 4,5m 25mm och 3m 22mm sen lk fördelarskåp och sen tror jag de satte 12mm rör i rör pex där ifrån (4m till handfat på entréplan) och då tar det minst 45 sekunder att få varmvatten om det inte spolas varmt på nån timma. Så akta dig för detta scenario
Vad jag förstår var det ju praktiskt bättre för TS att koppla på sig på befintliga 12mm-rör för att slippa dra ny separat matning. Men det har ju samtidigt sina baksidor.
De viktigaste designkriterierna enligt min mening är:
-Snabbt varmvatten i köket. (används flera ggr varje dag)
- Vettigt tryck i utomhuskran. (då man får ytterligare tryckfall i en lång trädgårdsslang vid stort flöde)
-inga ljud från rören (det blir det med hög vattenhastighet vid högt flöde och liten dimensin på rör)
Om TS bedömer förekomsten av samtidigt uttag av varmvatten i kök och källare som relativt sällsynt och om det är görligt med ny rördragning föreslår jag:
-grena av varmvatten till källare på befintligt 12mm-rör. (för att inte vänta på VV men slippa dra en ny matning)
-dra nytt kallvatten (15mm) till källare och utomhuskran. (för bra ostört flöde ute)
- behåll 12mm kallvatten ensamt till köket. (för snabb kall saft)
De viktigaste designkriterierna enligt min mening är:
-Snabbt varmvatten i köket. (används flera ggr varje dag)
- Vettigt tryck i utomhuskran. (då man får ytterligare tryckfall i en lång trädgårdsslang vid stort flöde)
-inga ljud från rören (det blir det med hög vattenhastighet vid högt flöde och liten dimensin på rör)
Om TS bedömer förekomsten av samtidigt uttag av varmvatten i kök och källare som relativt sällsynt och om det är görligt med ny rördragning föreslår jag:
-grena av varmvatten till källare på befintligt 12mm-rör. (för att inte vänta på VV men slippa dra en ny matning)
-dra nytt kallvatten (15mm) till källare och utomhuskran. (för bra ostört flöde ute)
- behåll 12mm kallvatten ensamt till köket. (för snabb kall saft)