Hej jag tänker dra om värmen o mitt hus. Detta kommer att göras i en krypgrund under huset som är torr och varm året om. Men till frågan tänker dra två stammar I grunden en åt vardera håll om huset. Varje stam kommer att driva 5 radiatorer i olika storlekar. Så jag undrar räcker det med 20pex som stam och sedan 16pex upp till varje radiator eller ska man gå upp till 25pex? Tack för svar.

Det kommer säkerligen någon vvsare som kan svara på din fråga rent överslagsmässigt men jag skulle säga att det saknas lite information för att kunna beräkna dimensionerna. Bland annat bostadsyta och hur den är fördelad på respektive stam, väemebehovet för byggnaden och vilken typ av uppvärmning (framledningstemperatur).

Här finns lite matnyttigt att läsa: https://www.purmo.com/sv-se/the-indoors/dimensionering/dimensionering-av-radiatorer

N NoOne2k skrev:
Det kommer säkerligen någon vvsare som kan svara på din fråga rent överslagsmässigt men jag skulle säga att det saknas lite information för att kunna beräkna dimensionerna. Bland annat bostadsyta och hur den är fördelad på respektive stam, väemebehovet för byggnaden och vilken typ av uppvärmning (framledningstemperatur).

Här finns lite matnyttigt att läsa: [länk]
Okej huset är på 95kvadrat fjärrvärme som uppvärmningskälla och huset är byggt 1966. Alla radiatorer sitter på yttervägg med fönster och varje stam kommer att ta lika stor del av huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.