Byggahus.se
Hejsan,
Håller på att skissar på ett balkongbygge där jag också avser också bygga ett inglasat uterum på. Jag tänker förankra bjälklaget i husväggen och den yttre bärlinan hade jag tänkta att dra in 90 cm från ytterkanten. Det gör jag för att bjälklaget kan då kanske kan göras i 45x220 virke C24. Vill inte ha för många stolpar under balkongen så jag har ritat in 4 st och fördelat dem jämnt. CC-stolpar är 4680 mm. Har inte koll på vilka laster man ska dimensionera för vilket jag hoppas någon här kan bistå med. Som kanske framgår av skisserna så har husets originaltak ett sticker ut ca 2000 mm över balkongen. Yttre stolpar från uterummet kommer också att ligga rakt ovanför den yttre bärlina, dock kommer bara den ena av stolparna vara rakt ovanför bärlinans stolpar. Det jag skulle vilja ha hjälp med att dimensionering av den yttre bärlinan som är som jag skulle vilja att den är så låg som möjligt och någon har någon annan idé som kan göra bygget både bättre och billigare. All hjälp tas tacksam emot. Bor strax söder om Jönköping på gränsen till 3
Arkitektoniska ritningar av ett balkongbygge och ett inglasat uterum anslutet till en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av planerat balkongbygge och inglasat uterum med måttangivelser och fyra utplacerade stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karta som visar området söder om Jönköping, markerat med en svart prick och en röd cirkel.

S
L Leijon63 skrev:
Har inte koll på vilka laster man ska dimensionera för vilket jag hoppas någon här kan bistå med.
Du dimensionerar för snölast och egentyngden av rummet som kommer ner på den yttre bärlinan. Dessutom är det en nyttig last för balkonger som behöver tas hänsyn till. Den utstickande delen ger också ett moment i infästningen till den yttre bärlinan.

L Leijon63 skrev:
Yttre stolpar från uterummet kommer också att ligga rakt ovanför den yttre bärlina, dock kommer bara den ena av stolparna vara rakt ovanför bärlinans stolpar.
Kan du markera exakt vart de yttre stolparna hamnar på den yttre bärlinan?

Om du bara ska ha en bärlina kommer lasten på denna att ligga runt 7,5 kN/m. Med 4,7 m avstånd mellan pelarna behöver du använda limträ 90x360 till bärlinan under förutsättning av att denna är skyddad från väder och vind.

• Gilla
Leijon63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.