6 299 läst · 21 svar
6k läst
21 svar
Dimensionering av slutet expansionskärl för köldbärare - Är mitt expansionskärl för litet?
Det behöver inte uttryckas så svart/vitt att någon har fel. En överdimensionering får ju inga direkt negativa följder inom rimliga gränser det blir mer tydligt handfast om man går förbi gränsen nedåt.
Som sagt det är enkelt att skatta och avgöra vad som krävs sett till fysiken som styr och som tekniken i förlängningen nyttjar. Vad Nibe rekommenderar etc behöver inte nödvändigtvis vara direkt bundet av vad som korrekt, strikt kan ses som mer "rätt". Det är en mängd faktorer, missförstånd, förbiseenden av olika slag som i slutänden påverkar det som värps ut i form av tillverkarens anvisningar osv.
I ditt fall tror jag du kommer bra framåt genom att förstå och bedöma helheten inklusive läckor, kärl, volymer, temperaturer osv. Om inte röris ett kommer fram får du kanske söka vidare och givetvis fundera lite själv också om det passar, man lär sig under vägen.
Som sagt det är enkelt att skatta och avgöra vad som krävs sett till fysiken som styr och som tekniken i förlängningen nyttjar. Vad Nibe rekommenderar etc behöver inte nödvändigtvis vara direkt bundet av vad som korrekt, strikt kan ses som mer "rätt". Det är en mängd faktorer, missförstånd, förbiseenden av olika slag som i slutänden påverkar det som värps ut i form av tillverkarens anvisningar osv.
I ditt fall tror jag du kommer bra framåt genom att förstå och bedöma helheten inklusive läckor, kärl, volymer, temperaturer osv. Om inte röris ett kommer fram får du kanske söka vidare och givetvis fundera lite själv också om det passar, man lär sig under vägen.
Har du minusgrader ut från VP och hur många , har du luktat i borrhålet , får inte luta sprit , om det är svetsade kopplingar där kan det bli kondens i dom och frysa , då kan svetsen ge sig lite , grannen fick ett sådant problem och fick skarva om
Jag har inte fram till nyligen själv börjat fördjupa mig i detta problem men jag har nu tagit mig en titt i larmloggen där köldbärare in och köldbärare ut har rört sig i spannet -1 - +15 grader.useless skrev:
Storleken på kärlet tycker jag också är lite i överkant. Förmodligen räknar dom med ett temperaturspann från några minus till ganska hög innomhustemp när man har en flm. I praktiken kommer dock aldrig flm'en att lyckas värma berget till 22 grader.
Dock anser jag att det måste finnas en säkerhetsventil och att plugga den är nästan tjänstefel...
Redigerat:
Ja, du har rätt. Jag utger mig inte för att vara någon expert på detta område. Jag försöker läsa in mig på och lära mig hur det hänger ihop och är tacksam för all input.GK100 skrev:
Det behöver inte uttryckas så svart/vitt att någon har fel. En överdimensionering får ju inga direkt negativa följder inom rimliga gränser det blir mer tydligt handfast om man går förbi gränsen nedåt.
Redigerat:
J jojo123 skrev:
Jag har ingen inspektionsbrunn för energibrunnen så jag kan inte lukta men borrarn var här och läcksökte för drygt 2 år sedan. Han grävde då upp kopplingarna och trycksatte sin del av systemet (utsidan). Han hittade ingen läcka. Vår installatör på insidan skyller på att läckan är på utsidan och borrarn skyller på att läckan är på insidan (klassiskt). Vi har hållit detta ärende levande i 7,5 år nu och vi kommer inte vidare. Rörisen på insidan har mer eller mindre meddelat att han inte klarar av detta. Vi vet inte riktigt vad vi skall ta oss till.
Redigerat:
Då är det inte mycket kvar att felsöka på , hur lång tid tar det för trycket att sjunka , har du manometer eller ser du att nivån sjunker i plastkärlet
Blir kanske att stänga av VP
1 Höj trycket om du kan , vänta någon timma slangarna vidgar sig och trycket sjunker , fyll på mera tills trycket/nivån står kvar
2 Stäng alla ventiler som finns ut på brainen
3 Du får nog vänta något dygn , illa vid den här tiden på året att inte ha värme
4 Står trycket kvar eller inte
5 Står det kvar så är det inte inomhus
6 Öppna ventilerna , sjunker trycket/nivån är det på utsidan
7 Efter observation så är det bara att gilla läget och invänta sommaren för åtgärd
8 PS är det isolerat klistrat riktigt med armaflex ända ut genom grunden och nerförsbacke , armaflex är tät , kan du lukta under armaflexen , det kan läcka och rinna ut under den mot utsidan huset , det är sprit i vattnet och då har ytspänningen försvunnit , behövs ytterst lite för att läcka ut då
1 Höj trycket om du kan , vänta någon timma slangarna vidgar sig och trycket sjunker , fyll på mera tills trycket/nivån står kvar
3 Du får nog vänta något dygn , illa vid den här tiden på året att inte ha värme
7 Efter observation så är det bara att gilla läget och invänta sommaren för åtgärd
8 PS är det isolerat klistrat riktigt med armaflex ända ut genom grunden och nerförsbacke , armaflex är tät , kan du lukta under armaflexen , det kan läcka och rinna ut under den mot utsidan huset , det är sprit i vattnet och då har ytspänningen försvunnit , behövs ytterst lite för att läcka ut då
Jag har ett slutet kärl med manometer och pluggad övertrycksventil. Jag måste ha ett slutet kärl när jag ett 2-planhus med värmepump och FLM placerad på bottenplan. Trycket har sjunkit från 1 bar till 0 vid 10-15 tillfällen på 7,5 år. Det hände första gången efter att vi bott i huset ett par månader och rörisen har sagt att det är luft i systemet i flera år nu och att det hör till. Från början var rören från FLM:en, som är placerad på konsoler ovan pumpen, dåligt isolerade. Rörisen har i efterhand isolerat rören. FLM:en sprang läck på sommaren för två år sedan varefter en ny röris hade upp den och konstaterade att det var en spricka (materialfel?) i FLM:ens cirkulationspump som läckte. Fläkten i FLM:en hade också gett upp (troligen kortslutning på grund av vatten). Det bar då väldigt blött under armaflexen på rören förmodligen p.g.a. den läckande FLM:en. Svårt att avgöra om det blöta under armaflexen kommer från den läckan eller en annan läcka. Likaså har det skvättats (spillts) sprit vid alla påfyllningar (pumpningar) av sprit vilket medfört att det skvättats på rör, där armaflexen har rivits upp vid tidigare felsökningar. Vi trodde efter att läckan i FLM:en upptäckts att läckan var hittad och åtgärdad och därmed att problemet var löst, men trycket faller fortsättningsvis. En kollega till mig som har en Nibe FLM 30 hade en svårupptäckt läcka som till slut konstaterades vara en liten läcka i FLM:ens kylelement. Det luktade aldrig sprit i teknikrummet eftersom spriten läckte ut med komdensvattnet som var draget till avloppet. Jag funderar om jag har ett liknande fel? Kondensvattnet luktar inte men om det är en liten läcka kanske det är svårt att känna lukten av spriten? Kanske jag borde skicka vattnet på analys?J jojo123 skrev:Då är det inte mycket kvar att felsöka på , hur lång tid tar det för trycket att sjunka , har du manometer eller ser du att nivån sjunker i plastkärlet
Tack för dina tips. Jag får nog lov att vänta till våren för att utföra dem
Redigerat: