Byggahus.se

Dimensionering av el i kombination med laddstation för bil

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi planerar att bygga ett nytt hus, och nu funderar jag på hur elanläggningen ska dimensioneras för att vara någorlunda framtidssäkrat. På 10-15 års sikt ser det ut som att vi ställt om bilparken till eldrift. Detta måste få till följd att hemmen måste öka sin förmåga att ladda 1-3 elbilar.
    Vad ska man / kan man förbereda redan idag?

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Dra stora rör från elskåpet till en bra plats för elbilsladdare. 3-fas 22kw kommer bli ganska vanligt för hemmaladdare. Jag har 3-fas 16A som får duga. Skulle kanske dragit för 2st.

• Laddar…
  3. L
    Medlem Nivå 1
    Medför det att man behöver ha en 35A säkring för huset?

4. D
    Medlem · Nivå 20
    Nej. Det kräver inte så mycket som folk tror.

5. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Menar du att det räcker med 32A?
    Man kanske har annan förbrukning i huset samtidigt, ser inte riktigt hur det skulle gå ihop.

6. D
    Medlem · Nivå 20
    Räkna på det.
    En elbil drar typ 1-2kWh/mil. Säg att du kör 10mil per dag. Om du laddar över natten så blir det inte mer än ca 3A i snitt. Har man effektvakt blir det tydligt att man klarar sig med 16A även med flera elbilar.

7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Precis. En normal anslutningskabel till en villa klarar 25A. Vill man ha mer än så får dom lägga en annan kabel.

Tänker bara att man lika gärna kan lägga ett grövre rör i väggen när man håller på så har man möjligheten att uppgradera.
    Ett 230v 10A räcker ju oftast för att ladda dagspendlingen under tiden man sover. Det är om man vill kunna halvsnabbladda hemma.

Förbered huset för minst 25A men håll nere servissäkringen tills det blir ett problem. Dumt att betala onödigt hög månadskostnad om det inte utnyttjas

8. L
    Medlem Nivå 1
    Låter som ett bra förslag!
    Läste att laddstolpar krävde 63A och blev lite skrajsen med tanke på tariffer.. .. men då kan jag pusta ut...:D

9. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Det är jag helt med på, det var just 22kW laddaren som jag trodde du menade inte kräver så många ampere.

10. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Vad menar ni egentligen? :thinking: En trefaslast på 22 kW drar närmare 32 A. Hur kommer man runt det?

Anser ni alltså att Johannes har fel eller finns det några nya ellagar just för elbilar. :thinking:

11. D
    Medlem · Nivå 20
    Det finns ingen anledning till att ladda med 22kW.

12. H
    Medlem Nivå 8
    Vad elmotorn drar i el är väl en sak? Du har ju förluster i alla omvandlingar.
    Från trefas till likström till kemisk energi till likström igen och sedan via en elmotorstyrning.

13. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Fast oftast pratar man om effekt ur batteriet när man pratar elbil. Alla förluster därefter inkluderas.

Jag har 8kWh som kan nyttjas i Passaten, går in 8kWh när jag laddar tomt batteri. Och sedan kommer jag 2-4mil på det beroende på temperatur och hastighet.

14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    22kw blir 32A ja, men det går ju att ha mindre om man vill. 25A är en tröskelnivå för ledningen in i huset

15. P
    Medlem Nivå 5
    11kW (16A 3-FAS) kan man anta vara standard för elbilsägare i en nära framtid.

Även troligt att man kommer ha någon form av lastbalancering och prioritering av effekt för att inte överbelasta och/eller dra på sig för höga effektavgifter.