Mellan vårt hus och ett fristående uterum på en trall har vi en grusgång.
Tidigare endast avsedd för gång och cykel, men har nu breddats till c:a 2,5 meter.
Jag vill kunna köra förbi med bil eller minigrävare för att komma till baksidan av huset.
OBS! Kommer inte ske frekvent utan i undantagsfall, men vill att möjligheten finns.

Har nu för avsikt att lägga en spång mellan trappan från huset och trallen vid uterummet så man slipper korsa grusgången barfota. Går ofta mellan huset och uterummet och vill slippa både skor och onda fötter och inte dra in grus m.m.

Spången kommer att vara byggd av typ bryggtrall 34 x 145 mm då det är samma som jag har i trappan.
Den kommer att ligga jäms med marknivån på grusgången med en minimal upphöjning för att minimera att grus åker upp på trallen.

Bredd 125 cm, längd 250 cm.

Som ni ser på bilderna var det tidigare en bergsknalle som stack upp som jag nu sniglat bort, därav den stora gropen på ena bilden.

Min tanke är att sänka ner tre stycken stående reglar i gropen och fylla med sten och grus under och runtom så det blir stabilt. På dessa reglar lägger jag sedan trallen på tvärs som en förlängning av trappan.
Lite som en brygga helt enkelt, fast den ligger på/i marken.

Vad tror ni om själva idén, funkar det eller kommer det att sätta sig och svikta om man kör över med en bil om några år?
Vilken dimension rekommenderar ni till reglarna?
Tror ni jag behöver bärlinor under reglarna, svårt att få till...
Tips mottages tacksamt.

Grävd grop nära trall med sprängsten och kablar inför bygge av spång för enkel passage utanför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grop grävd intill en bergsknalle och trätrapp vid en grusgång mellan ett hus och uterum, i förberedelse för spångbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Mvh Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.