Håller på och skissar på ett tak till vårat trädäck. Planerar att göra taket 10250x4800, och det skulle passa bra med 5 stolpar jämt fördelade efter långsidan på trädäcket. Det kommer mao bli en spännvidd på 2560 mellan stolparna.

Någon som känner till något bra verktyg för att dimensionera både stolpar och bärlina till denna konstruktion? Eller någon kanske på rak arm kan hjälpa till med dimensioneringen.

IMG_9770.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det beror på vad du ska ha för tak.
Har du nån höjd att anpassa dig efter vid fasaden där du ska fästa bärlinan?
Det spelar in en del med tanke på hur stora (höga) takreglar som får plats.

Sant. Höjd vid fasaden är 2920.
Tänkte lägga ett plasttak.

Med bärlina syftade jag dels på den som fästs i fasaden, samt den som takreglarna ligger på ute mellan stolparna. den kanske inte heterbärlina inser jag nu...

Jag tycker det spelar mindre roll vad vi kallar den, vi vet ju båda vad vi menar :)

Ärligt talat så är jag dålig på det där med att räkna på spännvidder. När jag byggde mitt altantak så körde jag mycket på känsla och rimlighet.

Mitt tak är liknande ditt men jag har ca 2200 mellan stolparna. Längden ut från huset är densamma.

Som främre bärlina använde jag 45x145. Till stolparna tog jag 2st 45x90 som jag skruvlimmade.
Takreglarna är 45x120.
Just takreglarna är gränsfall, men jag hade lite problem med höjden så jag kunde inte ta större.
Taket har klarat ganska mycket snö utan några tendenser på att ge med sig.

I ditt fall eftersom du inte har några problem med höjden så hade jag gått upp till 170 på bärlina och 145 på takreglar.

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Tack för dina tips och råd. Ska skissa lite mer i detalj så får vi se vad det sluta i för dimensioner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.