4 507 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Dimensionera limträbalk / lättbalk / plywoodbalk
Hej!
Håller på att modifiera en befintlig altan (med tak).
Golvåsarna är idag 45x200x4080mm med ett stöd i mitten.
Stödet i mitten ska "rationaliseras" bort.
Men först (innan dimensionering för min altan)
Antag att befintlig golvås 45x200x4080 ska bytas ut "rakt av" med samma belastning.
Vilken dimension skulle följande produkter få?
- Limträbalk (t.ex. Martinsson eller ... de flesta leverantörer verka använda gran)
- Plywoodbalk (typ Kertobalk)
- Lättbalk (typ Masonite-Beams eller Hunton)
- Lådbalk (masonit eller plywood på sidorna)
Håller på att modifiera en befintlig altan (med tak).
Golvåsarna är idag 45x200x4080mm med ett stöd i mitten.
Stödet i mitten ska "rationaliseras" bort.
Men först (innan dimensionering för min altan)
Antag att befintlig golvås 45x200x4080 ska bytas ut "rakt av" med samma belastning.
Vilken dimension skulle följande produkter få?
- Limträbalk (t.ex. Martinsson eller ... de flesta leverantörer verka använda gran)
- Plywoodbalk (typ Kertobalk)
- Lättbalk (typ Masonite-Beams eller Hunton)
- Lådbalk (masonit eller plywood på sidorna)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När man jämför olika balktyper räcker det att jämföra deras respektive elasticitetsmodul och yttröghetsmoment. Last och spännvidd saknar betydelse i det fallet. 45x200 C 24 motsvarar t.ex. limträ 56x180 och kerto 39x200. I hastigheten hittar jag inga relevanta data när det gäller masonibalkar (de finns givetvis). Lådbalkar kan man göra själv (om man har en bra såg) med oändligt många storleksvariationer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Yttröghetsmoment för balkar med rektangulära tvärsnitt räknas enklast ut med formeln "b x h ^3 / 12". Sammansatta konstruktioner kan vara lite knepigare att räkna ut beroende på geometrin. Elasticitetsmoduler framgår av träguiden och tillverkares hemsidor. Tar man produkten av elasticitetsmodul och yttröghetsmoment så kan man jämföra en limträbalk med en stålbalk osv. Man måste vara konsekvent när det gäller val av enheter (sorter).
Klicka här för att svara