Dimensioner radiatorkoppel eller ventiler?gängs

379 läst  12 svar

1. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Har precis renoverat lite i källaren och dragit fram rör-i-rör (25/15) för värme och har en gammal radiator (sektions) som jag vill använda i rummet men jag blir helt galen på vad det är för dimensioner och grejer jag behöver ha hem för att få ihop det. Allt lugnt fram till själva radden
    Röranslutningarna på radiatorn är 18mm invändigt och 22mm utvändigt, sen sitter en ”kona” och en ”mutter” som jag mäter ca 32,3mm invändigt på (alltså 32,3 inv gänga)...
    Vad är det för dimensioner vi pratar på egentligen??
    Tacksam för all hjälp jag kan få

2. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Kan det vara så att jag borde kunna bygga ihop det med rakt ventilhus 20R, rak returkoppling 20R också en övergång till kromade rör via rörnippel 20x15?

3. JothaR
    Medlem Nivå 7
    efter lite trixande och funderande så har jag nu kommit fram till att de befintliga röranslutningarna på radiatorn går att skruva loss och att anslutningen där är 20 :)
    Så nu har jag varit och köpt nya ”bussningar” 20/15 och ett ventilhus 15. På returen kör jag raka rör till PEX-anslutningen...
    Kommer bli toppen tror jag om jag nu bara lyckas att få loss den lilla stump till returrör som nu sitter i radiatorn... Flera lager färg och nära noll i greppyta gör det inte så lätt känner jag?! Några tips från forumet??

Jag har en rörstump på kanske 1cm med en stor anslutningsmutter/halvkoppling på = ytan på röret att greppa runt är kanske 5mm? Funderar på om jag kan;
    •slå fast en mejsel i ändröret och försöka vrida med den?
    •knäcka muttern för att få mer greppyta?

Problem med avlagringar och färg i anslutningen gör ju tyvärr inte utskruvningen enklare heller tänker jag

Redigerat 11 jan 22:57
  4. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Bifogar en bild, returröret som strular för mig och som jag tacksamt tar emot tips kring hur jag får bort på enklast möjliga sätt :)

5. W
    Medlem Nivå 6
    Vad är det som strular menar du? Får du inte muttern att lossna?

6. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Jag försöker få av den rördelar som idag är anslutna på radiatorn, 3/4” som går över i typ 1” anslutning mot ventiler. På retursidan finns inget att greppa i när 1” muttern tar all plats så att säga. Anledningen till att jag vill ta bort detta är för att jag istället vill gå ner i dimension så att jag kan gå rakt ut på cu15 på returen och med 15 ventil på tilloppet...

Jag fick dock löst mitt problem genom att sätta tillbaka returventilen och med hjälp av den gänga ur röranslutningen
    Skall ta en bild på slutresultatet för att visa vad jag menar, återkommer med den...

Just nu håller jag som bäst på och målar radiatorn så att den ska se fräsch och fin ut inför montage...

7. JothaR
    Medlem Nivå 7
  8. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Så lösningen på min grundfråga visade sig vara att radiatorn har dimension 20 vid direktanslutning rätt in i radiatorn...
    Utifall att någon annan någongång funderar på samma fråga

9. L
    Medlem · Nivå 13
    Det funkar med de prylar du har, men jag hade satt dit en ny returventil.
    Sen kan man använda trycknippel och kona instället för de övergångarna till 15-rör. Det blir lite kompaktare och snyggare, och så slipper du täta med lin. Bara lite tips.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2957_1.jpg

10. W
    Medlem Nivå 6
    Din lösning fungerar inte. Det är M-gänga och inte rörgänga på returmuttern så din bussning kommer inte att gå dit. Sätt en vinklad eller rak returventil G20 där istället så passar det direkt.

11. L
    Medlem · Nivå 13
    Han har ju tagit bort returmuttern.

12. W
    Medlem Nivå 6
    Jaha, men då blir det kalas! Förutom att det kan vara bra att ha en returventil.

13. JothaR
    Medlem Nivå 7
    OT: Hur byter man rubrik så att den blir begriplig

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: