Byggahus.se

Dimensioner på tappvattenrör.

1. Lasse Suzican
    Medlem Nivå 2
    Hej.
    Har lite funderingar på det här med dimensionering av rör till tappvatten.

Först lite bakgrund för att förklara hur det ser ut.
    Jag har en verkstad där vattnet kommer in. Ingående slang här är svart 40mm polyeten.
    Anslutningsrören till mätaren är 26mm utvändigt (1tum?) järn/stålrör.
    Från mätaren går det 28mm koppar.
    Nästan direkt kommer en 90° böj, 2 meter rör (från golvet upp mot taket), en ny 90°, ytterligare 2 meter horisontellt rör, en 90° och genom en vägg.
    Direkt efter väggen sitter det en T-koppling (28*15*28) till en blandare samt 1 utomhusventil.
    Ytterligare 4,5 meter 28mm koppar senare sitter ytterligare en 90° böj.
    5 meter senare sitter 2 x 90° med c:a 75 cm mellanrum.
    Och så går röret genom en vägg och följer en annan vägg i c:a 4 meter. Här sitter ett T-koppling (28*15*28) till en toalett ungefär mitt på.
    Så avslutas kopparröret med en 90°, c:a 30cm rör, en 3/4 ventil och så går det över till en 34mm polyetenslang som går in till min villa.
    Längden på 34mm polyetenslangen är runt 15-17 meter,
    I villan sitter en ventil och sedan går en 22 mm koppar till rummet där varmvattenberedare sitter och vattnet fördelas ut i huset.

Så till frågan.
    Alla 28 mm koppar behöver flyttas och då är frågan:
    Ska jag lägga i 28 igen, eller räcker det med 22?
    Tappar jag flöde med "bara" 22 mm rör?

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag skulle absolut kört med 28mm igen!

Och 26mm stål är 3/4" rör (DN20)

3. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Ja kör på 28mm, men sen finns det ju annat än koppar om det är kostnaden som bekymrar dig.

4. Lasse Suzican
    Medlem Nivå 2
    Jag undrade mest varför det har använts 28 mm koppar, och om det finns någon speciell anledning att ha det igen.
    Tycker det känns som onödigt grovt.
    Det är ju inte så extremt höga flöden att det skulle bli ett större tryckfall.

5. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Det ligger som sagt väl till att fortsätta med 28 mm rören, de motsvarar i stort den 32 mm slang som matar huset och som skulle kunna gått hela vägen till mätarplatsen. Med den ganska långa dragningen blir det märkbar skillnad på 22/28 mm särskilt som det ligger som en gemensam sträckning före villan.