Dimension virke kryssräcke altan

797 läst  12 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Jag tänkte bygga en altan och använda dubbla 45x95 som stolpar till Altanräcket. Dock blir stolparna bara 90 mm på bredden, vill gärna ha ett kryssräcke men då saknas det ju 5 mm om man tänkt använda 45x95 även till kryssräcket... Är det någon som gjort något liknande och har något bra förslag på hur man bäst gör?

- Använder 45x70? (ser klent ut?)
    - Använder 45x90 och låter det sticka ut 2,5mm på varje sida? (fult??)
    - Kapar en 45x90 ca 5-10mm på längden? (ger skarpa kanter på en sida?)

Jag lutar åt det sista alternativet, kanske ta en handöverfräs och snygga till kanterna, men är det värt besväret eller finns det någon enklare/smartare/snyggare lösning?

2. E
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Om du vrider stolparna 90° mot hur du har dem när du fundear så blir stolparna 5mm bredare på den ledden där krysset hamnar.

Funkar det? Eller finns de en anledning till att du behöver vrida stolparna på ett specifikt vis?

3. T
    Medlem · Nivå 10
  4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Han kanske fäster stolparna i bärlinan/reglarna så att stolparna naturligt hamnar på det hållet.
    Alltså att den ena 45x95'an sitter ner och skruvas i regeln. och den andra slutar ovanför.

Och det är ju inget jättejobb att ta ett par, tre tag med elhyveln så att man får ner "kryss-virket" till 90 mm,
    om skillnaden i bredd stör.

Redigerat 13 jan 11:45
  5. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaren!

Infogar en bild på hur jag tänkt det, på bilden ritade jag in kryssräcket med 45x70 virke... (bärlinorna är inte med på bilden men de stående 45x170 reglarna vilar på dem). Stolparna är 2 st 45x95. Nu lutar jag åt att köra på 45x70 till kryssräcket. Är det någon på forumet som gjort ett kryssräcke i 45x70 när man har 45x95 stolpar eller 2x45x95 stolpar? Funderar på om det ser på tok för klent ut i verkligheten.

Hmm nu fick jag ju iofs en bra anledning att köpa mig en elhyvel =D För jag tror det blir fult om det sticker ut.

upload_2018-1-14_23-30-53.png

6. Bästa svaret

T
    Medlem · Nivå 10
    Nu förstår jag hur du menar. Jag har precis samma konstruktion faktiskt. Stolpar av 2 st 90-reglar och kryss i 70-regel. Ser fint ut enligt mig. Sen har jag en sån färdig överliggare som är fräst med konvex översida och droppnäsor på undersidan. Den är 120 tror jag.

7. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Har du tänkt använda tryckta stolpar så kommer du att upptäcka att de inte är så exakta i dimensionen. I synnerhet när de är nytryckta och blöta kan de ofta vara 95mm..
    Och 90-reglarna kommer att krympa vid uttorkningen.,.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Tosse tack för infon, det va skönt att höra att det ser ok ut med 45x70, då kör jag på det så slipper man hyvla osv! Om du har en bild på hur ditt räcke ser ut får du gärna posta, kan vara kul att se hur det ser ut samt bra med lite inspiration för val av överliggare bla.

9. T
    Medlem · Nivå 10
  10. S
    Medlem Nivå 2
    Snyggt! Ser ju kanon ut med 45x70 =)

11. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 14
    Det inte bara fungerar med 45x70, det blir dessutom snyggare. Så kör på det!

Hyvlar man ned bredden stör det i alla fall mig att två kanter blir skarpa. Kan ju fräsas en radie i efterhand men det börjar blir mycket jobb då. Och eftersom det finns radier även på stolparna så räcker det inte att komma ned till 90 mm i kryssen, man behöver avverka ytterligare två radier för att det ska ansluta snyggt mot stolparna. Till slut har man nästan bearbetat fram en 45x70 från sin 45x95 :)

12. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Vi har ganska mycket trädäck runt halva huset och något som stör mig är att kryssräcke är helt kasst ur säkerhetssynpunkt map små barn. Skulle valt en annan säkrare variant om jag själv byggt nu.
    Vi har nog ca 130 cm från mark till trallgolv på sämsta stället så när lilltjejen var mindre var det ett evigt passande. Mycket intressant att kika ut i alla trianglar :) Ska vara hemma länge med lillgrabben nu så får passa på honom med nu i vår och sommar.

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: