3 838 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Dimension vattenmätare
Hej!
Är det någon som har koll på gängdimension på stockholm vattens mätare?
Jag mäter yttermåttet på gängorna (topp till topp) till lite drygt 32mm, så i min värld borde det vara G25, men det stämmer inte riktigt. Rinkabys storleksguide säger 34mm yttermått på G25....
Om jag söker på Elster vattenmätare så får jag upp följande
http://www.matarkontroll.se/media/Vatten_2/M100_D_0101e_1012.pdf
som ser precis likadan ut som min mätare. Där står det dock att 2,5 kbm/tim modellen har anslutning G20.... Om jag jämför med en känd G20-gänga (LK tappvattenfördelare UNI-Avst) så är den gängan mindre.
suck....
Är det någon som har koll på gängdimension på stockholm vattens mätare?
Jag mäter yttermåttet på gängorna (topp till topp) till lite drygt 32mm, så i min värld borde det vara G25, men det stämmer inte riktigt. Rinkabys storleksguide säger 34mm yttermått på G25....
Om jag söker på Elster vattenmätare så får jag upp följande
http://www.matarkontroll.se/media/Vatten_2/M100_D_0101e_1012.pdf
som ser precis likadan ut som min mätare. Där står det dock att 2,5 kbm/tim modellen har anslutning G20.... Om jag jämför med en känd G20-gänga (LK tappvattenfördelare UNI-Avst) så är den gängan mindre.
suck....
Medlem
· Västra götaland
· 13 inlägg
R25 = 1" , ska du byta vattenmätare? Låter konstigt. Du ska inte byta vattenmätarkonsol? Bild underlättar mycket , om du kan fota så får du ett bra svar .
Ha det gott
Ha det gott
Nej, jag ska inte byta vattenmätare. Jag ska byta den gamla ventilen efter min moderna vattenmätare. Dessutom ska jag bygga om hela rörsystemet efter mätaren.
Det är en salig blandning idag med ett 41mm rör som går ut från ventilen, strypt till 22mm när det kommer in där gamla pannan stod. Själva kopplingen mot vattenmätaren är via en gammal skjutventil som det naturligtvis inte står några dimensioner på. Har ingen bra bild tyvärr. Det är alltså inte en modern vattenmätarkonsoll utan inkommande kopparrör kommer direkt upp ur garagegolvet, går via en vinkel till en gammal skjutventil som sedan verkar ha en eller flera bussningar/muffar/något som reducerar ner storleken till vattenmätarens anslutning. Ut är det samma visa.
Det är en salig blandning idag med ett 41mm rör som går ut från ventilen, strypt till 22mm när det kommer in där gamla pannan stod. Själva kopplingen mot vattenmätaren är via en gammal skjutventil som det naturligtvis inte står några dimensioner på. Har ingen bra bild tyvärr. Det är alltså inte en modern vattenmätarkonsoll utan inkommande kopparrör kommer direkt upp ur garagegolvet, går via en vinkel till en gammal skjutventil som sedan verkar ha en eller flera bussningar/muffar/något som reducerar ner storleken till vattenmätarens anslutning. Ut är det samma visa.
Medlem
· Västra götaland
· 13 inlägg
Okej! Jag hade nog tagit ett beslut om att byta hela konsolen och få nya fräscha ventiler före och efter vatten mätaren , sen dra ny ledning ifrån nya ventilen i önskad dimension och slippa alla konstiga dimensioner som du talar om. 
Det är som sagt inte en konsoll. Eller tja, det är väl en platsbyggd sådan. Att byta hela grejen är inte aktuellt, jag har inte något intresse av att blanda in Stockholm vatten i detta (vilket jag inte heller behöver då allt sker efter mätaren).
Tack för input dock.
Tack för input dock.
Medlem
· Västra götaland
· 13 inlägg
Förstår , så länge ventilen före vattenmätaren funkar så är det bara å byta ut och köra på då!