Byggahus.se

Dimension på nockbärlina vs taklösning

1. Cirtap44
    Medlem · 3 inlägg

Cirtap44

Medlem
    Har hämtat mycket bra information från kunnig forumdeltagare här. Nu har jag en fundering som jag inte hittar svaret på och det gäller dimensioner på nockbärlina.

Skall göra en tillbyggnad i vinkel på vårt befintliga sommarhus som ligger i snözon:3. Utbyggnaden kommer att vara 7x4.5 meter med en taklösning som bilden visar.

Tittar man på några leverantörer av limträbalkar kommer man fram till en nockbärlina på 115x495. Men den dimensionen gäller då för ett sadeltak.

Två konstruktionslösningar funderar jag på.
    • · En nockbärlina (en för respektive taksida)
    • · En nockbärlina (en för respektive taksida) samt en mellan respektive nock och hammarband.

Så min fråga till er som kan detta. Vilka dimensioner på limträbalk rekommenderar ni för de två konstruktioner jag funderar på.

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 167 inlägg

justusandersson

Medlem
    Utan att veta några detaljer så förefaller ändå 115x495 vara en rimlig dimension på varje nockbalk. Beroende på önskad balkbredd kan du välja ett antal varianter mellan 90x540 och 215x405. De grova dimensionerna beror främst på den stora spännvidden, 7 m. Kan du göra en genomgående pelarkonstruktion på mitten kan du reducera balkhöjderna avsevärt. En annan variant är att göra en snygg fackverksbalk i limträ som bär bägge takhalvorna och som placeras innanför fönstren. Balken släpper alltså igenom större delen av ljuset. Det finns också många andra smarta lösningar på takkonstruktionen när man vill ha stor spännvidd och högt i tak.

3. Cirtap44
    Medlem · 3 inlägg

Cirtap44

Medlem
    Hej och tack för input. Tyvärr så är inte en vertikal avbärare på mitten med i planen så därför vill jag hitta en annan lösning. Tänker kanske helt fel men 115x495 är ju en dimension som ska klara av ett sadeltag på 7 m spännvidd och då med acceptabel nedböjning i min snözon. Men den övre nockbalken bär bara av ena takhalvan och borde alltså inte kräva den dimensionen. Den undre får däremot ta en större vikt och där kanske det krävs en dimension som 115x495.

Men lägger jag in två nockbalkar centrerat på respektive takhalva bär det av en hel del och jag skulle kunna gå för en mindre dimension på samtliga balkar. Frågan är då bara vilka dimensioner det i så fall skulle handla om.

4. B
    Medlem · 542 inlägg

BJohan

Medlem
    Räkna på balkarna på byggbeskrivningar.se Räkna på ett pulpettak åt varje håll. Efter det dimensionerar du pelarna motsvarande ett sadeltak.

5. W
    Husägare · Mälardalen · 1 286 inlägg

witten

Husägare
    Jag tror inte att de beräkningarna tar hänsyn till snöfickor, vilket det bildas en avsevärd här som belastar den undre balken.

6. J
    Medlem · Blekinge · 9 167 inlägg

justusandersson

Medlem
    Som framgår av mitt förra inlägg, #2, tycker jag inte att lösningen är bra. Att ha två nockbalkar ovanpå varandra blir väldigt klumpigt. Detta är en uppgift som kräver proffsmedverkan, både arkitekt och konstruktör.

7. Cirtap44
    Medlem · 3 inlägg

Cirtap44

Medlem
    Tack för ert engagemang. Reste huskroppen som denna del ska stå i vinkel mot för ca 20 år sedan. 10x5 meter med avbärning på 5 meter och ett sadeltak som bärs upp av 3 stockar. Så mer era tipps och lite tankeverksamhet, ska jag nog denna konstruktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.