Byggahus.se

Dimension på matarrör till golvvärmefördelare

1. T
    Medlem · Stockholm · 83 inlägg

tompalito

Medlem
    Hej!
    Någon av alla smartingar här inne som vet vilken dimension jag behöver till golvvärmefördelaren från elpannan. Flödet enligt ritningen är 11,4 liter/minut. Avståndet är ca 2 meter mellan elpanna och fördelare. Jag har 20 mm pexrör liggandes, funkar det tror ni? Huset är ca 90 m2.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Pex 20 är väl inte mer 15 invändigt lite klent , tar du koppar 22 räcker det eller 25 pex

3. T
    Medlem · Stockholm · 83 inlägg

tompalito

Medlem
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Klart kan gå , men jag har 28 som matarrör till fördelningarna ( 2 st ) i ditt fall skulle jag inte dra mindre än koppar 22 - 2 = 20 invändigt för att få ett lugnt flöde genom rören , det är stor skillnad mellan 15 och 20 hål , sedan det med info om vad som kan användas ligger på marginalen och är ett absolut minimum för något , varför ligga så nätt , kan vara dumsnålt med den korta bit du pratar om

5. DYEUffe
    Medlem · Degerfors · 55 inlägg

DYEUffe

Medlem
    Lånar tråden lite, jag har ungefär samma fråga, jag ska lägga golvvärme i tre rum på sammanlagt 31 kvadrat, räcker det med 15mm matarrör då?
    Jag har pellets panna så min uttemp ligger mellan 70-90 grader.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har du en fördelare ut till slingorna , så är det inte fel att ha 22 rör fram till den , blir mycket lugnare vatten

7. DYEUffe

DYEUffe

Medlem
    Kommer att sitta en shunt ute vid slingorna då vattnet är för varmt för att köra ut i slingorna, så den kommer ta det varma vattnet och blanda med det kalla från golven till lagom temp så min tanke var att det kanske inte behövdes så mycket flöde från pannan?
    Och vi har idag värme i två rum på ca 20 kvadrat och dit är det 15mm matar rör idag.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    I dag har du pellets med hetvatten ut , då räcker 15 mycket bra och blir över , men vad händer om du byter till VP , då kan 15 vara lite klent , är det inte så lång sträcka lägg 22 , så finns inga problem i framtiden

9. DYEUffe

DYEUffe

Medlem
    Jo, blir nog 22 då vi funderat på att byta till VP sen.
    Tack för hjälpen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.