Hej!
Står i begrepp att bygga en balkong. Problemet är att jag har altandörr under och köksfönster under vilket gör att jag inte vill ha några bärande stolpar i blick- eller dörrfånget. Tanken föll då på en järnbalk, typ HEA.

Jag lägger balkongen på takstol på ena sidan och sedan 4 meters spännvidd där jag har en limträpelare som håller uppe järnbalken. På balken lägger jag sedan mina balkonggolvreglar.

Hur kraftig järnbalk behöver jag?

Jag har försökt rita en liten skiss i Paint för att visa.

• balkong.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Järn är ju ganska trist med tanke på rost, kanske båda kan vara limträ?

För balkonger finns säkert ganska stränga byggnormer, du bör nog kontakta en konstruktör.

Hej!

Jag har en loge som är byggd med Heabalk till höloftets konstruktion. Där uppe lagrar jag just nu kanske 200 ton med virke. Mina balkar är 150 mm tror jag. Finns inte en chans att du knäcker en Heabalk med en balkong. På en spännvidd på 4 meter har vi 3 st 5 meter höga tätpackade virkespaket. Ingen aning om vikten men mycket ton blir det. Balken sviktar inte en enda mm. Så bygg på du. Sen bygger du 20 balkonger till uppepå. Det håller.

Cheesus:
Jag har nämligen en H-balk med måtten 180x170 viket alltså torde räcka, med tanke på vad du har i din ladugård.

Mycke-nu:
Rost är givetvis inte roligt, men jag kan väl rostbehandla, måla och sedan bygga in järnbalken med samma virke som jag har till balkongen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.