Byggahus.se

Dimension mellanbjälklag för loft med extremt liten marginal

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej

Skall sänka ett befintligt loft. Problemet ligger i att vi vill ha en takhöjd på loftet som ligger på 1,9m samt en takhöjd i den garderob som ligger under på 1,9m. Eftersom takhöjden ligger på 3,9m finns det egentligen bara 10cm kvar att bygga själva stommen på.
    Måtten på den sänkta biten kommer vara 2.25x2.87.
    Kan man ha mellanbjälklag på 45x70 med 30c/c och ovan och under lägga skruvlimmad spånskiva?
    Kommer det bli svajigt?
    Någon som har koll på om detta kan fungera?

Kan man bygga med stålreglar istället för att just komma ner i tjocklek, i så fall var hittar man sådana?

2. V
    Medlem · Nivå 9
    Utan att veta, konstruktionen kommer bli stabil. Lägg reglarna längst kortaste spännvidden. Jag förutsätter att loftet skall fungera som säng och för ca 2 pers

3. H
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    loft2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    JoistsIndoor_shape_0_0.png
    Ja idag löper loftet över en yta på 5,95x2.87. Takhöjden i själva loftet är bara 1,55m. Vi vill att en del av loftet skall bli 1,9m, alltså ståhöjd. Här skall ett litet kontor finnas samt bekvämare yta för att ta på och av sig. Sedan kommer sängen ståkvar på den "icke sänkta" delen av loftet

Den sänkta delen kommer bara sjunkas ner i garderoben som finns under. Vi vill samtidigt bibehålla en takhöjd på minst 1,9m för att inte kvm ytan på lägenheten skall bli mindre när den i framtiden säljs.

Problemet är då att vi bara har 10cm att bygga själva stommen på inkl golv. När jag använt en sida för beräkningar vill den att man skall ha 45x120 regel med 30cc. Borde finnas något sätt att komma runt detta.

Jag tänker då en reglar på 45x70 med 30cc och på det en spånskiva på 15mm.
    Men vill ju inte att taket skall vika sig ner i garderoben om någon råkar hoppa en gång.

Men du tror det kommer bli stabilt?

La till två bilder som visar ungefär hur jag tänkt samt en bild på själva loftet med sänkning.
    Själva loftbilden är från en tidigare tanke vi hade så själva upphängningen är inte rätt längre, mest för att ge en bild av hur loftet ser ut.

Redigerat 29 jan 2015 14:05
  4. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Svårt att säga om det blir stabilt men ett alternativ kan ju vara att bygga med stålbalkar, typ I-balk eller fyrkantsbalk. Kanske går det att ersätta vissa av träbalkarna med stål?

Handelsstål tror jag att det heter om man vill köpa stål att bygga med.

5. H
    Medlem Nivå 1
    Hej och tack för svar.
    Läste runt lite och hitta en som haft liknande problem, inte exakt samma. De löste det genom att lägga 45x70 reglarna kant i kant över hela ytan, som ett golv och limmade och skruvade alla tillsammans som en gigantisk limträbalk.
    Kanske inte den snyggaste lösningen men skulle en sådan konstruktion fungera? Ytan är ju inte så stor så det blir inte speciellt dyrt. Mest arbetet som tar tid.

6. V
    Medlem · Nivå 9
    Kör på cc 300 70 mm reglar. Stål kommer inte behövas. Om det skulle svaja. Avväxla i garderoben. Är trappan befintlig?

All kraft förs ner i pelaren i mitten. Är det ett bjälklag? Om ja då skulle jag vara orolig för den punkten inte loftet

Redigerat 29 jan 2015 15:44
  7. H
    Medlem Nivå 1
    Hej och tack igen för svar, uppskattas.
    Bilden på hela loftet är inte aktuell längre, mest bara för att ni skulle få ett hum om hur det ser ut hos oss.

Det skall gå ett bjälklag tvärsöver i garderoben med stöttor från golvet (alla vägar du ser på bilen är bärande). Däremot skall bara den gamla delen av loftet stödjas emot den. Sen kapar vi delen som skall sänkas och bygger upp ett nytt bjälklag som håller upp nya sänkta delen och på andra sidan finns bärande vägg. Förstår du?

Vad är bra att tänka på när det gäller det stöttande bjälklaget som bär upp gamla delen av loftet, alltså den som inte skall sänkas?

Blir perfekt om det går att använda 70mm regel, då får vi exakt 1,9m i takhöjd både på loft och i garderob.

8. M
    Medlem Nivå 3
    Jag tror du ska gå ner till c-c 150. Jag vet inte om det kommer svaja med c-c 300 men det uppfyller iaf inte boverkets hållfasthetskrav. Du skulle ju kunna sätta en stålbalk i mitten annars men det känns som att man krånglar till det lite för sig då.