Byggahus.se

Dimension limträ avväxling garagetak

1. S
    Medlem Nivå 6
    Taket består av w-fackverk. Det är 4st takstolar som är ca 8600 mm långa, varav 2st i ytterkanterna förankrade i och längs med väggstommen, 2st hänger fritt i mitten (stöds såklart i varje ände).

Huset är byggt -79 och det är dimensionerat på detta sätt för att klara alla snölaster o.s.v.. Men jag vill kunna slänga upp så mkt jag kan på vinden (främst säsongsprylar men också andra tunga skrymmande saker som inte används så ofta. Takstolarna är troligtvis inte dimensionerade för detta, så jag tänkte göra en eller två avväxlingar för att stärka upp så jag kan sova gott.
    I mitten av garaget, mellan två takstolar sitter en vindslucka, annars hade det varit givet att ha en avväxling i mitten. Jag vet inte om jag behöver göra en avväxling på varje sida om luckan, eller om jag bara kan göra på ena sidan.

Jag har tänkt att kapa av takstolarna och göra infälld avväxling med balkskor för att inte förlora takhöjd (idag 220cm), men vad ska jag satsa på för dimension på limträt, både balkarna och stolparna? Takstolarna är 170mm (plus spikläkt 27mm). Har sett 180mm limträ som jag bara får kapa lite höjd på, men vilken tjocklek borde det vara och vad ska stolparna ha för dimension? Väggstommens dimension är 120mm och jag vill helst gömma stolparna inne i väggen bakom gipset. Förmodligen måste jag ju anlita en konstruktör inför bygglovet men vill ändå ha en lite klarare bild av vad som kanske väntar. Konstruktörer är inte gratis...

Nån som har nån tanke eller fundering?

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Kapa inte av delar i fackverkstakstolarna! Fackverk fungerar inte som vanliga takstolar. Vill du förstärka bjälklaget för förvaring kan du lägga in limträbalkar mellan takstolarna och lägga ett golv på dessa. Med en spännvidd på 8,6 m blir det rätt bamsiga grejor, typ 140x360 mm, om du vill uppnå normal bjälklagsstandard.

3. F
    Medlem · Nivå 6
    I stället för att kapa takstolarna (vilket låter som ren idioti om du ursäktar) så kanske du kan lägga de nya balkarna ovanpå takstolarnas nedre balkar (där du har rött i översta ritningen. Sedan förankrar du takstolarna i de nya balkarna med någon form av spikbleck. Har du plats på vinden för nya balkar ovanpå de befintliga? Du kommer att få en betydligt styvare konstruktion även om du bara använder den ena regeln även om det blie asymmetriskt. Avståndet från ände till uppstagningspunkt kommer att bli kortare för båda sidor, men lite olika mycket kortare.

Om du verkligen behöver förstärka är en annan femma. Bara för att du lastar upp en massa bråte på vinden kan jag inte föreställa mig att det behövs förstärkningar.

/Fredrik

4. S
    Medlem Nivå 6
    Tack för headsup på att fackverstakstolar beter sig annorlunda, det hade jag ingen tanke på. Planen var att göra något hyfsat simpelt och billigt, en jättebamsing till balk kommer bli dyrt och bli för krångligt. Jag har redan lagt billigaste laminatgolvet på vinden som jag kunde hitta. Kommer inte vilja göra om det..

Att kapa takstolar och göra infälld avväxling är inga konstigheter i sig, för protokollets skull. Men det kan ju som sagt vara annorlunda med fackverk..

Lägger jag avväxlingen ovanpå kommer det bli konstiga och krångliga ytor där uppe, det är kryphöjd som det är. Men tack för tipset!

Okej, men om man skulle köra metallbalk/ar under takstolarna då? De bygger ju inte lika mkt så det kanske man kan ta. Vilken typ skulle man köra då? Något man behöver tänka på i form av kvalitet eller liknande?

edit: Har läst mig till att HEB balkar är en starkare H-balk, men jag kanske klarar mig på två standard HEA- balkar? Kan man använda limträstolpar till dem?

Redigerat 19 okt 23:16
  5. J
    Medlem · Nivå 22
    Ett fackverk är uppbyggt av stänger som sammankopplade i leder bildar trianglar, som är det mest stabila konstruktionselementet. Man utnyttjar materialet på ett optimalt sätt och kan överbrygga stora spännvidder med relativt klena dimensioner. Att kapa av en stång är som att ta bort ett kort i ett korthus. Det hjälper inte att du lägger balkar som stöd undertill. Vill du få ett loft som tål mer last måste du byta ut fackverkstakstolarna mot mer traditionella. Fullt möjligt men arbetskrävande framför allt.

6. F
    Medlem · Nivå 6
    Frågan är fortfarande vad du är rädd ska hända. Kommer du att lasta upp betonggrisar på vinden??? Tunga flyttlådor med böcker är väl det som kommer att väga tyngst såvida du inte samlar på smidesstäd eller hjul till gamla lok.

Om du verkligen vill förstärka för ökade laster på golvet på vinden (för det är väl bara det som tillkommer?) så fundera på var centrum av den lasten kommer att finnas på respektive sida och sätt sedan en balk under (hur du nu ska komma åt där???) som klarar den lasten. Mer behöver du inte förstärka och jag gissar att en ganska klen balk klarar det.

Justus, du har nog bättre koll på detta än jag. Behövs verkligen en förstärkning?

/Fredrik

7. S
    Medlem Nivå 6
    Jag tror jag förstår det Justus förklarar, att om man lättar på lasten vid en punkt i fackverket kommer resten av konstruktionen belastas på ett sätt som den inte är beräknad för? Tolkar jag det rätt?
    Men om man gör avväxlingar under varje spets i w-formen? Borde inte det avväxla lasten så jämnt som möjligt? Hur mkt vikt krävs för att sätta hela konstruktionen ut spel?
    Kanske får se med en konstruktör trots allt som får räkna på vad det tål.

Ja, det är cyklar, pulkor, skidor, lådor med bygg/måleri/elmaterial, minnessaker, båtprylar, byggmaterial och allt möjligt skit man hamstrar men ändå använder nån gång per år.

8. J
    Medlem · Nivå 22
    Det effektivaste sättet att med en begränsad insats öka förvaringsmöjligheterna rejält, är att sätta in limträbalkar mitt emellan w-takstolarna och överbrygga avståndet mellan limträbalkarna med lite kraftigare virke. Då kan du dessutom välja att göra det på en begränsad sträcka. Att sätta längsgående balkar under takstolarnas knutpunkter kostar mycket mer med sämre effekt.

9. F
    Medlem · Nivå 6
    Intressant. Kan du beskriva lite mer exakt var förstärkningen skulle ske? Skulle de ligga uppe längs taket parallellt med W-takstolarna? De skulle ju då behöva någon stöttning för att påverka hållfastheten positivt så jag antar att det ska vara på något annat sätt.

10. J
    Medlem · Nivå 22
    Man lägger limträbalkar (man får räkna på dimensionen) mitt emellan w-takstolarna, och lägger kraftigare golvbrädor på dessa. Balkarnas överkant kommer att ligga högre upp än takstolarnas underramar, så där blir ingen konflikt. Diagonalstagen kommer givetvis att vara i vägen.

11. F
    Medlem · Nivå 6
    Ah, parallellt med takstolarnas undre horisontella balkar då. Man bygger helt enkelt ett golv som "svävar" över takstolarna och inte belastar dem. I detta fall var golvet redan lagt, men jag var nyfiken på din lösning och den är ju så klart ett bra alternativ en annan gång.

12. S
    Medlem Nivå 6
    Det känns som den mest gedigna lösningen. Tyvärr är golvet redan lagt som sagt och att sätta flera bamsebalkar blir ett för stort projekt. Känns det som just nu i alla fall. Dessutom är garageporten på ena änden, vilket gör att jag förmodligen måste sätta en kraftig avväxling över den som kan hålla upp de nya balkarna. Det bil som att bygga om halva garagekonstruktionen.

Finns det ingen enklare lösning som kanske inte är 100% men som gör nytta utan att påverka något annat negativt, såsom att äventyra fackverkskonstruktionen allvarligt?

13. J
    Medlem · Nivå 22
    Lägg ut en planritning om du har en, så att diskussionen kan bli mer konkret.

14. S
    Medlem Nivå 6
    Hade ingen planritning men ritade upp med exakta mått i Sketchup. Kommer en separat bild på fackverket, blir för rörigt annars. Reglarna är 45*170.

Kan man skruvlimma på en till uppsättning 45*170 på takstolarna, med hålplattor?
    Tjänar man något på att kottla mellan befintliga takstolar och fästa 45*170 reglar i dessa? (kommer en skiss hur jag menar). Då fördelas lasten ytterligare något, men totala lasten i mitten blir ju densamma dock.

Redigerat 26 okt 19:13
  15. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag misstänkte att det var något jag inte förstod! Takstolarna ligger alltså på längden. En lösning är då att lägga bjälkar på tvären ovanför ditt nylagda golv på takstolrna. Med en spännvidd på endast ca 3,2 m blir det rimliga dimensioner. Exakt vilken dimension beror på hur mycket du vill kunna lasta.